Terugblik Media Ukkie Dagen 2023

24-31 maart 2023

Van 24 tot en met 31 maart vonden de Media Ukkie Dagen plaats, een themaweek van het Netwerk Mediawijsheid waarin aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar. Het Netwerk Mediawijsheid kijkt terug op een geweldige campagneweek waarin talloze partners, (groot)ouders, opvoeders én kinderen samen aan de slag gingen.

Het thema van de Media Ukkie Dagen 2023 was Balans: bewegen met media. Digitale media zijn niet meer weg te denken uit het leven van jonge kinderen. Dat bleek ook dit jaar uit het verdiepende Iene Miene Media-onderzoek.
Uit datzelfde onderzoek komt naar voren dat mediagebruik en stilzitten steeds meer toeneemt. Daarom was er dit jaar extra aandacht voor balans en hoe je media juist kunt inzetten om bewegen te stimuleren. Met de tien tips kun je op een eenvoudige manier een balans creëren tussen stilzetten en actief bezig zijn, met en zonder media.

Het netwerk in beweging

Het netwerk was ook dit jaar weer dé drijvende kracht achter het succes van de Media Ukkie Dagen. In bibliotheken, kinderdagverblijven en scholen werd op tal van manieren aandacht besteed aan de campagne. Een greep uit de vele, vele activiteiten die werden georganiseerd:

• (Groot)ouders en opvoedprofessionals konden zich dit jaar weer aanmelden voor verschillende webinars vol informatie. Het webinar van de KB bijvoorbeeld. Maar ook Bureau Jeugd & Media, gro-up en Family Factory boden een online sessie aan.
  • In ontzettend veel bibliotheken was tijdens de Media Ukkie Dagen een activiteit te bezoeken. Van voorlezen tot digitale speurtochten en van een baby drive-in tot een mamacafé.
  • Ook de kinderopvang zat niet stil. Zo ontwierp Humankind in aanloop naar de Media Ukkie Dagen het Balansbord. Een hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in het mediagebruik van de hele familie en op de groep.
  • Nóg een handige tool kwam er dit jaar uit de koker van gro-up. Speciaal voor de Media Ukkie Dagen werd het Media & Bewegen dobbelspel ontwikkeld. Zo kun je samen met je ukkie op een leuke manier aan de slag met balans.
  • In dit artikel vertellen Rebecca Beck (Kenniscentrum Sport & Bewegen) en Aniek Breevoort (Netwerk Mediawijsheid) waarom de balans tussen stilzitten en bewegen zo belangrijk is en krijg je praktische handvatten waar je direct mee aan de slag kunt.
  • En vlak voor de Media Ukkie Dagen van start gingen kwamen verschillende partners al aan het woord in de Netwerksessie Bewegen mét media? Zo werk je aan gezonde balans voor ukkies. Lees het verslag hier!

Ben je benieuwd hoe er binnen jouw werkveld aandacht is besteed aan de Media Ukkie Dagen? Op Mediaukkiedagen.nl vertellen netwerkpartners uit diverse werkvelden hoe zij dit jaar aan de slag zijn gegaan met de campagne.