Webinar Smartphonebeleid voor scholen

20 april 15.30-17.00

Hoe kom je tot een doordacht, onderbouwd en gedragen beleid rond smartphones in de klas? Daarover organiseert Kennisnet op donderdag 20 april een gratis webinar. Het webinar is bedoeld voor schoolleiders, bestuurders, docenten of anderen die het initiatief kunnen nemen tot het opstellen van smartphonebeleid voor scholen.

Smartphones in de klas: verbieden of toestaan? In Frankrijk is er al een aantal jaar een landelijk verbod en ook in Nederland is er volop discussie. Smartphones kunt u gebruiken in de les, maar ze kunnen ook voor afleiding zorgen. Waar u als school uiteindelijk ook voor kiest, het is noodzakelijk om de aanwezigheid van smartphones doordacht te reguleren. Hoe pakt u dat goed aan?

Wat kunt u verwachten?

In het webinar nemen experts u mee in de afwegingen die komen kijken bij het maken van schoolbeleid voor de omgang met smartphones en andere devices. Wat is bekend uit onderzoek, hoe maakt u keuzes vanuit de eigen onderwijsvisie en hoe organiseert en structureert u het gesprek hierover in de school? En als er beleid is, hoe wordt dit dan gezamenlijk gehandhaafd op school? In de bijeenkomst komen verschillende instrumenten en praktijkvoorbeelden aan bod.

Wat levert het op?

Na dit webinar:

• weet u op grond waarvan u smartphonebeleid kunt maken of aanscherpen
  • weet u welke stappen u kunt zetten om onderbouwde keuzes te maken voor uw eigen school
  • bent u geïnspireerd door de aanpak van andere scholen

Aanmelden webinar

Meld u hier aan voor het webinar via het aanmeldformulier. De link voor het webinar ontvangt u uiterlijk twee dagen van tevoren. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

Publicatie

Kennisnet bracht in 2019 de publicatie Schoolbeleid voor smartphones uit. De publicatie bevatte onder meer een stappenplan voor het ontwikkelen van schoolbeleid voor smartphones:

• Stap 1: Bepaal de huidige stand van zaken
  • Stap 2: Organiseer gesprekken
  • Stap 3: Formuleer het beleid
  • Stap 4: Communiceer het beleid

Ook gaf de publicatie vijf onmisbare tips:

• Tip 1: Besteed aandacht aan zelfregulatie
  • Tip 2: Besteed aandacht aan zelfreflectie