In samenwerking met wetenschappers brengt Stichting School & Veiligheid in januari 2025 de publicatie ‘Werken aan een positieve sfeer in de klas – vijf tips om pesten te voorkomen’ uit. Hierin staan vijf wetenschappelijk onderbouwde, praktische tips waarmee de leraar direct aan de slag kan om een harmonieuze omgeving te creëren.
Als leraar wil je een veilige en vertrouwde leeromgeving creëren. Een harmonieuze omgeving waar minder ruimte is voor pestgedrag. Zodat elke leerling zich geaccepteerd voelt en tot bloei kan komen. Een veilige omgeving is immers cruciaal voor leerlingen om tot leren te komen, maar ook voor het mentale welzijn van de hele groep én voor jou als leraar. Maar hoe creëer je zo’n positieve en veilige omgeving? Het is namelijk niet altijd even makkelijk om dat voor elkaar te krijgen. Ook omdat de context van middelbare scholen extra uitdagend is: je ziet als leraar je leerlingen maar een paar uur per week, je hebt te maken met wisselende klassensamenstellingen en je hebt veel verschillende collega’s. Toch kun jij als leraar écht het verschil maken voor jouw klas.
Hoe je dat doet, lees je in de publicatie: ‘Werken aan een positieve sfeer in de klas – vijf tips om pesten te voorkomen’. In samenwerking met wetenschappers verzamelde Stichting School & Veiligheid vijf wetenschappelijk onderbouwde, praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt. Hiermee krijg je concrete handvatten om een belangrijke bijdrage te leveren aan het voorkomen van pesten.
De vijf tips om pesten te voorkomen
Bij elke tip wordt aangegeven wat de wetenschap ervan zegt en komen leraren aan het woord. Daarnaast zijn er per tip punten om praktisch mee aan de slag te gaan.
Werk nauw samen met je collega’s
Punten:
Investeer in een goede relatie met je leerlingen
Punten:
Stel positieve groepsnormen op, leef ze voor en bewaak ze gezamenlijk
Punten:
Steek tijd en energie in het bevorderen van positieve sociale relaties tussen leerlingen
Punten:
Werk aan goed contact met ouders/verzorgers
Punten:
De publicatie is hier te downloaden.