4vuurwerkveilig scholencampagne gestart

Gratis lespakket VeiligheidNL

Het einde van het jaar komt weer in zicht. Daarmee ook het afsteken van vuurwerk, wat bij onze traditie tijdens de jaarwisseling hoort. Tijdens de jaarwisseling ontstaan er door vuurwerk veel ernstige letsels in korte tijd. Om kinderen bewust te maken van de gevaren van vuurwerk en veilig gedrag te stimuleren, biedt VeiligheidNL sinds 2015 het gratis lespakket 4vuurwerkveilig aan. Het lespakket voor groep 7-8 van de basisschool is dit jaar geactualiseerd en vanaf nu gratis aan te vragen.

4vuurwerkveilig is een digitaal lespakket, dat leerlingen op een effectieve manier bewustmaakt van de gevaren van vuurwerk en hen leert hoe ze veilig met vuurwerk omgaan. Zelf mogen leerlingen van groep 7 en 8 nog geen vuurwerk afsteken, maar via het lespakket nemen ze kennis mee voor het moment dat ze het wel mogen. Het pakket is aan te vragen via www.veiligheid.nl/4vuurwerkveilig.

Wat is er nieuw?

Het lespakket is geactualiseerd met de nieuwste cijfers en vuurwerkregels. Goede bescherming is al jaren een belangrijk element van het lespakket, als toevoeging op de tips adviseren we kinderen om gehoorbescherming te dragen. Het lespakket bestaat onder andere uit een (video)presentatie, quiz en werkbladen met puzzels, experimenten en een huiswerkopdracht. Afhankelijk van de wensen en mogelijkheden kan de leerkracht één les geven, of de lesstof verspreiden over meerdere lessen.

Het lespakket 4vuurwerkveilig is in opdracht van het ministerie van I&W ontwikkeld, in samenwerking met Brandweer Nederland, VuurwerkCheck en Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN).

Wat houdt het in?

Het digitale lespakket bestaat uit een aantal onderdelen die je als docent naar eigen inzicht kunt behandelen, zoals een PowerPointPresentatie (met en zonder voice-over), testjes en een leuke vuurwerkquiz. Afhankelijk van de wensen en mogelijkheden kun je één les geven, of kun je de lesstof verspreiden over meerdere lessen. Centraal staan de vier vuurwerktips, die belangrijk zijn om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Onderdelen lespakket

Presentatie

Het lespakket bevat een kant-en-klare presentatie met slides, die je zelf kunt gebruiken in de klas. Zo leren de leerlingen wat vuurwerk is, waar het vandaan komt en welke regels gelden. Aan de hand van animaties worden de vier vuurwerktips uitgelegd voor een veilige jaarwisseling. De presentatie bevat ook een video waarin vuurwerkslachtoffers vertellen over hun ervaring. De presentatie biedt daarnaast voldoende ruimte voor interactie. Ter voorbereiding ontvang je een hand-out met achtergrondinformatie.

Videopresentatie met voice-over

Geen tijd om zelf de presentatie te geven? Dan kun je de presentatie ook als video afspelen in de klas, zodat de leerlingen deze zelf kunnen bekijken.

Huiswerkopdracht

Vuurwerk wordt afgestoken in de thuisomgeving. Om te zorgen dat ook de ouders van leerlingen bekend zijn met de tips, hebben we een huiswerkopdracht ontwikkeld. Print de opdracht en deel deze uit in de klas. De leerlingen maken hem vervolgens thuis met de ouders. Een leuke manier om vuurwerkveiligheid thuis bespreekbaar te maken.

Quiz

Onderdeel van het lespakket is een Kahoot! 4vuurwerkveilig-quiz, die je zowel klassikaal als individueel kunt doen. Wat hebben de leerlingen opgestoken van de vuurwerkles? Test de kennis via de quiz.

Werkvormen

Het lespakket kun je uitbreiden met verschillende werkvormen, zoals een kruiswoord- en verhaalpuzzel en verschillende experimenten. Zo ervaren leerlingen zelf hoe het is om met een vuurwerkhandicap te leven. Ook bieden we je extra ideeën voor creatieve werkvormen die je met je leerlingen kunt doen in de klas.

Promotiemateriaal

In het lespakket vind je ook een digitale poster met de vier belangrijkste vuurwerktips om ongevallen tijdens oud & nieuw te voorkomen. Deze kun je uitprinten, meegeven aan de leerlingen of ophangen in de klas. Of bijvoorbeeld op de schoolwebsite of in de nieuwsbrief plaatsen.

Certificaat

Hebben leerlingen de les over vuurwerkveiligheid goed afgerond? Deel dan het nieuwe 4vuurwerkveilig certificaat uit, zodat ze thuis kunnen laten zien dat ze alles weten over vuurwerkveiligheid.

Gastdocent

In sommige regio's van het land is het ook mogelijk dat een gastdocent de presentatie van het 4vuurwerkveilig lespakket geeft. Is dit het geval, dan nemen we contact met je op via onze partners bij Brandweer Nederland, de Nationale Politie of VuurwerkCheck.

Het pakket is hier aan te vragen.