Basisscholen met aquarium in de klas

Waddenvereniging zoekt voor educatieprogramma Vissen voor Verbinding scholen in Groningen en Drenthe

Stel je voor, naast leerlingen, meesters en juffen ook vissen in de klas! Voor het educatieprogramma Vissen voor Verbinding is de Waddenvereniging op zoek naar basisscholen in Groningen en Drenthe. Aan de hand van een aquariumkar in de klas en vislessen maken de leerlingen kennis met de zeeforel en leren zij over vismigratie. Ook ontdekken ze hoe trekvissen in het verleden door mensen in problemen zijn gekomen en hoe wij ze nu kunnen helpen. Het programma is geschikt voor groep 7 en 8.

De leerlingen voeren de visjes, meten de watertemperatuur en houden de ontwikkeling van de visjes in de gaten. Na zes weken is het de grote dag, dan worden de jonge zeeforellen door de leerlingen uitgezet. Het programma start direct na de meivakantie en bestaat uit zes lessen verspreid over zes weken. De gastlessen worden gegeven door de visgidsen van de Waddenvereniging. De leerkracht verzorgt zelf ook twee lessen.

In 2021 deden vier basisscholen in Friesland en Groningen mee. Renske de Boer is leerkracht op de Dr. J. Botkeskoalle in Damwoude, een van de deelnemende scholen. Ze was al snel erg te spreken over het educatieprogramma. “We hebben de visjes nu zo’n twee weken op school. Ik vind het geweldig, het leeft letterlijk. Het eduquarium staat bij ons op het leerplein. Naast groep 8 hebben ook andere leerlingen oog voor de vissen. Elke dag doen we proefjes en meten we de pH-waarde, het zuurstofgehalte en de temperatuur. De leerlingen vinden het super leuk en interessant.”

Eén keer in de week was er een visles. Er kwam dan een vissenprofessor langs. Xantha Doevendans was één van de vissenprofessors. “Wat ik zo leuk vind aan de vislessen, is dat de leerlingen door allerlei opdrachten en experimenten kennismaken met het doen van onderzoek. De leerlingen zijn heel nieuwsgierig en gemotiveerd. Ook stellen ze de mooiste vragen, zo wilde iemand weten of vissen verliefd kunnen worden.”

Interesse? Mail voor meer info naar info@vissenvoorverbinding.nl. Lees hier een artikel van Vissen voor verbinding over de ervaringen in 2021.

Op de foto: Het eduquarium op de Dr. J. Botkeskoalle in Damwoude.