Bijna alle basisscholen in Tilburg bezig met groen schoolplein

In de gemeente Tilburg hebben bijna alle basisscholen een groen schoolplein of zijn ze bezig met de aanleg ervan. Ook zijn er steeds meer basisscholen die buitenlessen geven op de groene schoolpleinen.

Al tien jaar is de gemeente Tilburg samen met het onderwijs bezig met het groener maken van de schoolomgeving, en deze in te zetten als speel- en leeromgeving voor de kinderen. Dit heeft voordelen voor de gezondheid van kinderen en voor de natuur.

Er zijn afspraken gemaakt over het beheer en onderhoud van de pleinen. In de meeste gevallen zijn de scholen hier zelf voor verantwoordelijk.

Voordelen voor leerlingen

Een groene omgeving heeft een positieve invloed op het speel- en leergedrag van de kinderen. Leerlingen presteren beter op school met meer sport en spel, beweging en meer vrije speeltijd. Basisschoolleerlingen die buiten hebben gespeeld, gedragen zich beter in de klas; ze zijn taakgerichter. Ook draagt een groene omgeving bij aan een betere mentale gezondheid en vermindering van stress.

Voordelen voor de natuur

Niet alleen voor de mentale en fysieke gezondheid is een groene omgeving een must. De omgeving wordt hierdoor ook meer klimaatbestendig. Groene schoolomgevingen zijn koeler in de zomer en water kan de grond in. Zo verminderen we hittestress en wateroverlast in de stad.

Inmiddels zijn er al ruim 50 schoolpleinen vergroend in Tilburg. Een overzicht van de betrokken scholen is hier te vinden. Per locatie is er niet alleen foto, maar ook een korte beschrijving van wat er op het schoolplein is gedaan.