Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Op de schouders van reuzen

Boek voor leraren over hoe kinderen leren

Hoe zorg je dat je het werkgeheugen van leerlingen niet overbelast? En hoe laat je nieuwe kennis goed landen? Het boek ‘Op de schouders van reuzen’ van hoogleraar en onderwijs blogger Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers geeft leraren uit het primair onderwijs inzichten uit de cognitieve psychologie.

Afgelopen weekend opende Paul Kirschner het ResearchED congres in Nieuwegein met de lancering van het boek. Hier waren meer dan 500 leraren en onderzoekers bijeen om kennis te nemen van bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek. In zijn openingsspeech vertelde Kirschner over de hoogtepunten uit het boek en over de bijzondere manier waarop dit boek tot stand is gekomen.


Dat begon allemaal in Finland, waar een groep schoolbestuurders uit het primair onderwijs samen met medewerkers van OCW, lerarenopleidingen en de PO-Raad op studiereis waren. In de ontbijtzaal van het hotel ontmoetten zij Kirschner. Wat hierop volgde: een interessant gesprek over het gebrek aan wetenschappelijke kennis voor leraren en de afstand tussen onderzoek en de onderwijspraktijk. Het idee voor ‘Op de schouders van reuzen’ was geboren.


Terug in Nederland bleek er een bredere behoefte aan helder vertaalde inzichten uit de cognitieve psychologie. Daarom besloten Agora, Conexus, DeBasisFluvius, KPOA, Meer Primair, Movare, Optimus, Peelraam, PROO, Signum en Stromenland samen met de Pabo Hogeschool Arnhem en Nijmegen, de PO-Raad en Didactief de realisatie van het boek te financieren. Harrie van de Ven, voorzitter College van Bestuur van Optimus geeft aan dat “het primair onderwijs een steeds kennisintensievere sector wordt”. Ook benadrukt Van de Ven het succes van het initiatief: “We hebben niet gewacht op een toevallige publicatie, maar samen met universiteiten kennis waar behoefte aan is beschikbaar gemaakt voor leraren.”

De PO-Raad wil wetenschappelijk onderzoek en de dagelijkse onderwijspraktijk nauwer met elkaar verbinden. Zo is de PO-Raad een van de initiatiefnemers van de ontwikkeling van een Plan van aanpak voor de kennisinfrastructuur voor het onderwijs, de werkplaatsen onderwijsonderzoek en de Kennisrotonde. “En ook dit initiatief toont aan dat er prachtige resultaten geboekt kunnen worden wanneer onderwijs en onderzoek nauw samenwerken.” aldus Anko van Hoepen, vicevoorzitter PO-Raad.


Dat de totstandkoming van ‘Op de schouders van reuzen’ voorziet in de behoefte aan meer toegang tot wetenschappelijke kennis onder leraren blijkt ook uit de vele postieve reacties op Twitter. Van Hoepen: “Ik ben trots op de inzet van onze betrokken besturen en partners. Dankzij hen ligt er nu een mooi boek voor leraren in het primair onderwijs. Ik hoop dat zij hun prachtige beroep kunnen verrijken met de inzichten uit dit boek.”

Download het boek hier.