Boksend Opvoeden en Onderzoekend Tuinieren nieuw erkende Gezonde School activiteiten

Boksend Opvoeden en Onderzoekend Tuinieren zijn onlangs erkend als nieuw erkende Gezonde School activiteiten. Gezonde School-activiteiten kun je gebruiken om te werken aan een gezonde leefstijl op school. Alle Gezonde School-activiteiten zijn van een goede kwaliteit en goed uitvoerbaar in de praktijk. Er zijn Gezonde School-activiteiten voor het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

Boksend Opvoeden

Met Boksend Opvoeden werken leerlingen aan hun fysieke en mentale veerkracht door te boksen. Boksend Opvoeden is een interventie met boksen als middel in een veilige omgeving. Boksen, populair onder jongeren, kent duidelijke gedragsregels. Door oefeningen met gronden en ademhaling leren de leerlingen rust en focus te ervaren en bewust te worden van gevoelens en gedachten. Het reflecteren op de boksspellen maakt (gedeelde) ervaringen bespreekbaar.

Boksend Opvoeden sluit aan bij Bewegen en sport in het voortgezet speciaal onderwijs en Bewegen en sport in het voortgezet onderwijs.

Onderzoekend Tuinieren

Met het lesprogramma van Onderzoekend Tuinieren leren de kinderen voedsel te verbouwen samen met de natuur. Het programma maakt gebruik van materialen die de kinderen ook thuis kunnen vinden. Hierdoor zijn ze in staat hetgeen ze geleerd hebben ook in hun eigen tuin thuis, op het balkon of in de vensterbank toe te passen.

Onderzoekend Tuinieren is een praktisch lesprogramma voor schooltuinieren voor alle groepen van de basisschool. Met als doel een gezond en duurzaam voedingspatroon te bereiken door kennis over en de voorkeur voor plantaardig voedsel te verhogen. Door inzet van schooltuinen ervaren kinderen de levenscyclus van de natuur en leren hoe voedsel verbouwd wordt. Onderzoekend Tuinieren biedt een jaarrond lesprogramma voor levensecht leren over de natuur.

Onderzoekend Tuinieren sluit aan bij het thema Milieu en natuur in het primair onderwijs.