Brunssum in Actie werpt vruchten af

Enkele jaren geleden kwam naar voren dat in de Zuid-Limburgse gemeente Brunssum naar verhouding meer kinderen zijn met overgewicht en motorische achterstanden. De gemeente Brunssum en RiskCare Preventie besloten daarom in 2014 hun samenwerking te intensiveren en te starten met Brunssum in actie, dat zich richt op basisscholen. Na drie jaar zijn de resultaten van deze campagne zo positief en is het enthousiasme bij de deelnemende basisscholen zo groot, dat is besloten nog drie jaar door te gaan. Daarbij wordt nu ook de peuteropvang betrokken.

Jeroen Matthes is motorisch remedial teacher en projectmanager bij RiskCare Preventie, een dochteronderneming van de Limburgse fysiopraktijk FysioStofberg. RiskCare Preventie houdt zich bezig met preventie van motorische ontwikkelingsachterstanden en overgewicht bij kinderen van
2 tot en met 19 jaar. Daarbij heeft RiskCare Preventie twee interventies zelf ontwikkeld: KidsXtra en Skills4life. KidsXtra is voor kinderen van 2 tot en met 7 jaar met een motorische ontwikkelingsachterstand. Skills4life is voor kinderen van 7 tot en met 19 jaar met overgewicht.

Daarnaast zijn er veel samenwerkingsverbanden met bestaande interventie-eigenaren, zoals bijvoorbeeld Lekker Fit!, een lespakket voor een gezonde leefstijl voor basisschoolleerlingen. “Wij vinden dat we niet altijd zelf het wiel hoeven uit te vinden om goede interventies uit
te zetten.” De twee interventies van RiskCare Preventie staan ook op de Menukaart Sportimpuls, een overzicht van succesvol sport- en beweegaanbod dat de afgelopen jaren ontwikkeld is door verschillende partijen.