Burgemeestersontbijt dit jaar opmaat voor Nationaal Schoolontbijt

Nationaal Schoolontbijt van 7 tot en met 11 november

Tot enkele jaren geleden was het Burgemeestersontbijt, waarbij basisschoolleerlingen in het stadhuis aanschuiven voor een ontbijt met de burgemeester een vast onderdeel van het Nationaal Schoolontbijt in november. Dit jaar heeft de organisatie er twee evenementen van gemaakt om zo extra aandacht te creëren voor het belang van een gezond ontbijt bij kinderen: het Burgemeestersontbijt was van 3 tot en met 7 oktober, het Nationaal Schoolontbijt is deze week van 7 tot en met 11 november. Zowel het Burgemeestersontbijt als het Nationaal Schoolontbijt worden georganiseerd door het Nederlandse Bakkerij Centrum.

Aan de editie van het Burgemeestersontbijt 2022 deden maar liefst 250 gemeenten mee. Bij het Burgemeestersontbijt is één klas van een basisschool uit een gemeente te gast bij de burgemeester. Tijdens deze editie heeft JOGG twee JOGG-gemeenten extra in het zonnetje gezet: Coevorden en Hilversum. Het Burgemeestersontbijt heeft twee belangrijke doelen:

• Extra bewustwording van het belang van een gezond ontbijt.
  • De verbinding versterken tussen de lokale jonge burgers en de burgemeester.

JOGG-gemeente Coevorden

In Coevorden liep JOGG-ambassadeur Erben Wennemars vanaf de Gezonde School Paul Krugerschool samen met juf Judith Overbeek, kinderen en JOGG-regisseur Alieke Wijnholds The Daily Mile naar het stadhuis. Vervolgens werd er met 30 kinderen uit groep 5 ontbeten met burgemeester Renze Bergsma en wethouder Joop Slomp. Click hier voor de aftermovie.

JOGG-gemeente Hilversum

In Hilversum liep een andere JOGG-ambassadeur, Nicole Beukers, met juf Gabrielle, haar kinderen van groep 4 van De Groen van Prinsterer school en JOGG-regisseur Femke Roest naar het raadhuis in Hilversum. Daar genoten ze samen met wethouder Karin van Hunnik van Sport en onderwijs en burgemeester Gerhard van den Top van het Burgemeestersontbijt. Click hier voor de aftermovie.

Nicole Beukers vertelt dat zowel gezonde voeding als voldoende beweging belangrijk is. “Zo’n mooi initiatief als een Burgemeestersontbijt is een fantastisch middel om naast het belang van een gezonde start van de dag ook het belang van bewegen onder de aandacht te brengen met bijvoorbeeld The Daily Mile.”

Twintigste editie Nationaal Schoolontbijt

Het Nationaal Schoolontbijt beleeft van 7 tot en met 11 november de twintigste editie. Voor deze editie hebben zich 2000 scholen aangemeld. Tijdens het Nationaal Schoolontbijt hoeven ouders voor één keer niet voor het ontbijt te zorgen. De kinderen ontbijten samen op school en krijgen op een leuke manier les over het belang van elke dag gezond ontbijten. Uit de Ontbijtmonitor 2021 bleek dat 1 op de 25 kinderen tussen de 4 en 12 jaar niet dagelijks ontbijt.

Openingsfoto: Erben Wennemars vertelt tijdens het Burgemeestersontbijt in het stadhuis van Coevorden de kinderen uit groep 5 van de Paul Krugerschool en burgemeester Renze Bergsma over het belang van gezond ontbijten.

Fotocredit alle foto’s: Alieke Eising Fotografie.