Dag van de Gezonde Schoolkantine 2020

Donderdag 16 april 2020

Donderdag 16 april 2020 is weer de Dag van de Gezonde Schoolkantine! Met deze dag vraagt het Voedingscentrum jaarlijks extra aandacht voor gezonde voeding op scholen. Dit jaar trekt het Voedingscentrum het land in en bezoekt het een aantal gemeenten. Op ludieke manier zal het Voedingscentrum de Schoolkantine Schalen uitreiken. Maar hoe ze dat gaan doen, houden ze nog even geheim!

Daarnaast roept het Voedingscentrum alle scholen op om zelf ook extra aandacht te besteden aan deze dag. Een aantal ideeën:

• Versier de kantine feestelijk.
  • Bedenk een wedstrijd met leerlingen, bijvoorbeeld wie het lekkerste broodje of fruitsnack kan bedenken.
  • Creëer zelf een feestelijk broodje voor die dag voor een leuke prijs.
  • Bied gratis groente of fruit aan. Misschien kun je hiervoor samenwerken met lokale supermarkt of groenteboer.
  • Nodig lokale pers uit om tijdens de schaaluitreiking aanwezig te zijn.
  • Werk samen met docenten en laat hen het onderwerp voeding verwerken in bijvoorbeeld een biologie- of taalles.

Wil je als school, gemeente of andere organisatie een bijdrage leveren aan deze dag, ben je op zoek naar extra inspiratie of heb je een leuk idee wat je wilt delen? Neem dan contact met het Voedingscentrum op.

Geschiedenis

Het programma de Gezonde Schoolkantine is gestart in 2013. Sindsdien zijn honderden scholen aan de slag gegaan met het gezonder maken van de schoolkantine. Vanaf 2017 tot half oktober 2019 zijn er 1.290 zilveren en gouden Schoolkantine Schalen uitgereikt, over 699 verschillende schoollocaties. In totaal zijn er in Nederland 1.855 scholen in het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs met een balie en/of automaat. Dus 38% van die scholen heeft een gezondere schoolkantine.

Informatie

Het Voedingscentrum heeft beschikbare onderzoeken relevant voor een gezonde schoolkantine voor je op een rij gezet. Bekijk hier de lijst met beschikbare evaluaties en onderzoeken.