De Floriade Schooltuin, een gezamenlijk schooltuinenproject van Almere en Amsterdam

Van 9 tot en met 31 mei is de Maand van de Schooltuin en van 14 april tot en met 9 oktober is de Floriade in Almere. De twee initiatieven komen samen in een gezamenlijk schooltuinenproject van Almere en Amsterdam op de Floriade, de Floriade Schooltuin.

Samen met Stichting Stad & Natuur uit Almere en Schooltuinen en Natuureducatie Amsterdam, zijn natuur- en voedseleducatielessen ontwikkeld voor twee basisscholen – de Daltonschool Neptunes uit Amsterdam en de Verwondering uit Almere – op de Floriade Schooltuin op het Floriade-terrein. Schooltuinmedewerkers van de gemeente Amsterdam begeleiden elke dinsdag de leerlingen uit Amsterdam en Almere in de cirkelvormige tuintjes van de Floriade Schooltuin. De kinderen leren van alles over groente, bloemen en kruiden in hun eigen tuin, over voedselverwerking, de kringlopen en andere natuur thema’s.

De samenwerking maakt deel uit van ‘The Voice of Urban Nature’, het gezamenlijke paviljoen bij Floriade van Amsterdam en Almere. Met de schooltuinlessen ‘Floriade Schooltuin’ brengt Amsterdam ruim 100 jaar schooltuinenervaring naar Almere. Het educatieaanbod van Stichting Stad & Natuur richt zich op de vier thema’s van de Expo: Greening, Feeding, Healtyhing & Energising the City.

Schoolreis naar Floriade

Ga op schoolreis naar Floriade en geniet met de hele klas van groen! Proef, voel, ruik en ontdek alles wat de tuinbouw te bieden heeft en maak kennis met goede ideeën van over de hele wereld over een groene en gezonde stad. Deze onvergetelijke schoolreis is maar eens per 10 jaar te beleven, dus pak je kans!

Tijdens een schoolreis naar Floriade maken kinderen op een leuke manier kennis met het thema Growing Green Cities: hoe groen onze steden geweldig kan maken. De perfecte mix van spelenderwijs leren over duurzaamheid en samen plezier hebben.

Elke school beleeft een spetterende dag met onder andere:

• Floriade van boven: maak een spectaculaire rit met de kabelbaan.
  • Ga op avontuur: speur met je hele klas door het park tijdens de expeditie!
  • Dompel je onder in het groen: loop door een levende bomenbibliotheek.
  • Van grond tot mond: ontdek hoe jouw eten vanuit de kas op je bord belandt.
  • Laat je verwonderen: geniet van een voorstelling in het bostheater.
  • Van Japan tot Qatar: maak een wereldreis in Almere.
  • Lekker lunchen: van op avontuur gaan, krijg je trek.
  • Spelenderwijs leren: maak kennis met de Floriade-thema’s.