De Waterhof (Delft) wint verkiezing Sportiefste Basisschool van Nederland 2024

Op dinsdag 9 april 2024 vond in Zwolle de uitreiking voor de ‘Sportiefste basisschool van Nederland’ plaats. Een deskundige jury verkoos CBS De Waterhof uit Delft tot winnaar. De KVLO (Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding) en Kenniscentrum Sport & Bewegen organiseerden, in samenwerking met Hogeschool Windesheim, deze feestelijke finaledag.

De Waterhof: Goed leren bewegen en bewegend leren

Slechts 60 procent van de kinderen van 4 tot 12 jaar voldoet aan de beweegrichtlijn. Kinderen zijn in ons land, met een gemiddelde van 7,2 uur per dag, kampioen stilzitten. Kinderen bewegen bovendien niet alleen minder, maar ook minder goed. Een ontwikkeling die de uiteindelijke winnaar uit Delft uitstekend tegen weet te gaan.

De jury concludeert dat deze school uitblinkt in sterke lessen bewegingsonderwijs door de vakleerkracht, waarbij zowel beter leren bewegen als bewegen regelen en bewegen waarderen centraal staan. Daarnaast zit er ook veel energie in het stimuleren van bewegen onder schooltijd, waarbij begeleid buitenspelen belangrijk is. De jury ziet grote opbrengsten voor de leerlingen bij het inzetten van peer teaching. “We hoorden tijdens het jurybezoek een helder en eenduidig verhaal van zowel de vakleerkracht bewegingsonderwijs als het beweegteam, de groepsleerkrachten, directeuren en de leerlingen. Vakleerkracht Nick is bij de uitvoering van dit beleid de spin in het web, “aldus jurylid Wiebe Faber van de KVLO. De brede rol van de vakleerkracht bewegingsonderwijs, de zogenaamde vakleerkracht 2.0, stond centraal bij deze verkiezing.

Vakleerkracht Nick Keijser van De Waterhof reageert: “We hadden goede hoop om de titel te pakken, maar het blijft toch altijd spannend tot het einde. De andere school heeft ook een heel mooi programma.”

Informele battle & kennisbijeenkomst

Bij de opening lieten de leerlingen van de genomineerde scholen onder leiding van YouTubers en freerunners Rutger Schipper en Mees van Dam een spetterende informele battle zien. Deze battle werd gewonnen door De Margarethaschool. Beide scholen werden beloond voor hun inzet en wonnen een airproduct van 12SPRINGS.

Naast de verkiezing vond op dezelfde dag een succesvol ‘kennisevent ‘Meer bewegen gedurende de schooldag in het po’ plaats, waarbij kennisdeling door de genomineerde scholen en de samenwerking tussen gemeente en onderwijs, het integreren van beweging tijdens de schooldag en het organiseren van een kwalitatief goede les bewegingsonderwijs centraal stonden.

Over de verkiezing 'Sportiefste School van Nederland'

Ieder jaar organiseert de KVLO samen met Kenniscentrum Sport en Bewegen de verkiezing ‘Sportiefste School van Nederland’. Het ene jaar wordt op zoek gegaan naar de sportiefste basisschool en sportiefste speciaal (basis-)onderwijs school en het andere jaar worden de verkiezingen voor het voortgezet onderwijs en voorgezet speciaal onderwijs georganiseerd. Doel van deze verkiezing is het waarderen van sportactieve scholen en secties die een buitengewoon goed of innovatief aanbod bewegen en sport hebben voor hun school. Bovendien geeft de organisatie deze scholen graag een podium om andere scholen te inspireren. Uiteraard zijn alle scholen 'Gezonde Scholen’. Bosan, Janssen-Fritsen en Nijha zorgen jaarlijks voor waardecheques voor alle genomineerde scholen. Meer info: https://www.kvlo.nl/sportiefsteschool/