E-learning ‘Gezonde relaties & seksualiteit’ voor leraren

Samenwerking Rutgers en School & Veiligheid

Elke leraar krijgt wel eens te maken met situaties die raken aan relaties en seksualiteit. School & Veiligheid en Rutgers ontwikkelden een gratis e-learning om leraren hierbij te ondersteunen. In acht modules komt een breed scala aan onderwerpen aan bod. Er zijn aparte e-learnings voor po en vo.

Waarom is dat gesprek nodig?

School is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren. Het is ook de plek waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en waar ze kennismaken met de samenleving. Ze leren hoe ze – letterlijk en figuurlijk – in elkaar zitten en dat dat voor anderen anders is. Ze leren hun wensen en grenzen kennen. Ze ontdekken dat er verschillen zijn in identiteiten, normen, waarden en omgangsvormen. De school is dus als het ware een ‘oefenplaats’ voor leerlingen, een begrip dat ook in de Wet op burgerschapsonderwijs is opgenomen.

Op die oefenplaats kunnen leerlingen leren seksueel integer met anderen om te gaan. Dat draagt bij aan de sociale veiligheid in school. En in een veilige, positieve school kunnen leerlingen zichzelf goed ontwikkelen. Ze krijgen ruimte om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen en daarop te worden aangesproken.

Interessant en uitdagend

Als leerkracht speel je een belangrijke rol hierin. Tijdens lessen over relaties en seksualiteit en tijdens situaties in de klas of in school. Dit soort momenten waarin seksualiteit of gender een rol spelen zijn interessant, maar soms ook uitdagend. Het gaat om persoonlijke onderwerpen, die wel eens beladen kunnen zijn door sterke (on)uitgesproken normen en waarden. Daarnaast heb je niet alleen met jezelf te maken, maar ook met visie en beleid van de school, je maakt deel uit van een team en je hebt te maken met ouders. Daarom vraagt werken aan seksuele integriteit om pedagogisch vakmanschap. Met de nieuwe e-learning kun je jezelf hier verder in versterken.

Acht modules

In de e-learning van School & Veiligheid en Rutgers komen op interactieve wijze veel aspecten langs waar je in school mee te maken kunt krijgen. Er zijn acht modules:

• Lesgeven over relaties & seksualiteit;
  • Seksuele integriteit en een veilige sfeer;
  • Omgaan met verschillen;
  • Seksuele ontwikkeling;
  • Seksueel grensoverschrijdend gedrag;
  • Vakinhoudelijke kennis;
  • Contact met ouders;
  • Schoolbreed werken aan relaties & seksualiteit.

Elke module duurt ongeveer 30 tot 60 minuten. De e-learning is gratis en staat in het Leerportaal van Rutgers.

Er zijn aparte e-learnings voor po en vo:

Stimuleringsregeling

De e-learnings zijn ontwikkeld vanuit de Stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit. Aandacht voor sociale veiligheid rondom relaties en seksualiteit is al vanaf jonge leeftijd belangrijk. Zowel thuis als op school. Vanuit de Stimuleringsregeling ondersteunt de overheid scholen bij het inbedden van het thema in schoolbeleid en onderwijs. School & Veiligheid werkt mee aan een aantal deelprojecten.