Voor de Dordtse jongeren organiseerde House of Esports in opdracht van Dordt Sport op 22 juni in sporthal DeetosSnel de Esports Experience. Daarbij dook House of Esports in de belevingswereld van basisschoolkinderen door middel van Gamification. Het evenement was voor leerlingen van groep 4 tot groep 8.
Bij het evenement maakten de leerlingen gebruik van de nieuwste consoles en alles op het gebied van virtual en augmented reality. De leerlingen kregen allemaal hun eigen unieke House of Esports polsbandje dat ze aan het einde van de dag konden meenemen als aandenken. Leerlingen kregen de kans om met elkaar te gamen, te bewegen en bovenal plezier te maken.
Wat is de Esports Experience?
De Esports Experience staat in het teken om al spelend en bewegend de wereld van Esports te ontdekken. Het evenement bestaat uit acht activiteiten. Bij de start kregen de kinderen de do’s en dont’s van internet te horen en het belang van balans in alles wat je doet aan de hand van de digitale schijf van vijf:
Hieronder een toelichting op enkele onderdelen:
Gametime
Gametime is het onderdeel waar de kinderen met elkaar gamen Daar vindt ook Just Dance plaats en de VR Experience Tussen al het bewegen door is er ruimte voor ontspanning. Elk spel wordt in duo’s gespeeld op de PlayStation 5 of de Nintendo Switch.
VR Experience
De kinderen stapten in de wereld van virtual reality waarbij men met een bril in een digitale omgeving stapt. Iedere groep startte met het spel First steps waarbij je ontdekt wat er allemaal mogelijk is in een virtuele wereld. Er is keuze uit 20 verschillende spellen waarbij niet stil gezeten wordt. Het spel Beatsaber is heel populair: je slaat men objecten met twee controllers weg op de beat van de muziek.
GameGym
Om de jeugd te enthousiasmeren en ze een nieuwe manier van sport aan te bieden heeft House of Esports het concept GameGym ontwikkeld. Gamen en Bewegen waarbij het spel vertaald wordt naar een fysieke variant. Doel is: ‘Het creëren van een unieke beleving waarbij sport en Esports samen komen en we fictie in realiteit willen veranderen.’ Hiermee lanceert House of Esports een uniek concept in Nederland. Tijdens de Esports Experience biedt House of Esports een programmering aan met Real Life Fortnite, FIFA Skill games, NBA2K Skills en Madden Skills.
Real Life Fortnite
Real Life Fortnite is gebaseerd op Fortnite, een spel waarbij spelers gedropped worden op een grote map, wie als laatste overblijft heeft gewonnen. Met Real Life Fortnite speel je tussen allerlei obstakels gewapend met een pijl en boog, wie blijft als laatste staan?
Dordtse basisschoolleerlingen krijgen instructies voor Real Life Fortnite.
FIFA Skill Games
FIFA 22 is een van de populairste games in Nederland. House of Esports heeft in FIFA Skill Games de skills uit het spel vertaald naar gameskills die op het veld uitgevoerd worden in een roulatiesysteem waarbij je je eigen futcard in kan vullen. De onderdelen zijn: Dribbel en finish, Target shooting, Freekick target, Passing en Physics.
Gamegymwall
Een interactieve muur waarbij Esports en spel samenkomen. De muur maakt het mogelijk om de verschillende spellen zittend, staand, samen of alleen te spelen. Door het gooien, schieten of slaan van de bal kunnen verschillende spellen gespeeld worden. Met een breed scala aan spellen biedt de Gamegymwall vermakelijke, informatieve en verbindende spellen voor de deelnemers.
Terugblik
House of Esports kijkt terug op een zeer geslaagde middag waar kinderen met veel plezier gamen en bewegen gecombineerd hebben, uitgedaagd werden en in hun eigen belevingswereld met elkaar konden spelen en gamen. Zonder het echt te beseffen leren ze om te gaan met de digitalisering in de maatschappij.
Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Geldt dit ook voor digitaal spelen? Jazeker! Uit onderzoek van de UvA blijkt dat gamen je slimmer kan maken. Digitaal spelen heeft positieve invloeden op onder andere: doorzettingsvermogen, reactievermogen, probleemoplossend vermogen, geduld, samenwerken, creativiteit en mediawijsheid. Kinderen leren spelenderwijs verschillende vaardigheden om in de toekomst te kunnen functioneren in een snel veranderende maatschappij. Hij of zij wordt klaargestoomd tot digital expert van de toekomst. En hoe leuk is dat als dat spelenderwijs kan.