‘Geef les in sociaal-emotionele vaardigheid’

25 organisaties willen structurele plek in het curriculum

Geef sociaal-emotionele vaardigheden een structurele plek in het curriculum van het primair en voortgezet onderwijs. Daarvoor pleiten 25 organisaties uit onderwijs, wetenschap, beleid en maatschappij in een oproep aan de vaste Kamercommissie voor het onderwijs, die op woensdag 6 april debatteert over het curriculum.

Al jaren lopen de prestaties van leerlingen in het onderwijs terug, hebben leerlingen ongelijke kansen en staat hun mentale welzijn onder druk, stellen de ondertekenaars in een position paper. Corona heeft die problemen extra zichtbaar gemaakt. School is de plek waar kinderen en jongeren opgroeien en zich ontwikkelen, niet alleen door te leren rekenen en schrijven, maar ook door te leren omgaan met zichzelf en anderen.

Betere balans

In het onderwijs ligt de nadruk op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen, aldus de organisaties. Wetenschappelijk onderzoek toont het belang aan van een betere balans tussen cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Als sociaal-emotionele vaardigheden een plek krijgen in het curriculum, krijgen leerkrachten meer tijd en mogelijkheden om leerlingen over zichzelf en hun relatie met anderen te leren. Dat is een randvoorwaarde voor welbevinden, goed leren, gezondheid en gelijke kansen voor alle leerlingen.

Maatschappelijke opdracht

"Je kunt op veel verschillende manieren werken aan het welbevinden van kinderen en jongeren", zegt Chaja Deen van het Nederlands Jeugdinstituut. "Opname van sociaal-emotionele vaardigheden in het curriculum is een van de manieren. Deze oproep biedt daarvoor een goede wetenschappelijke onderbouwing, en verdient daarom serieuze aandacht. Maar er zijn ook andere wegen om daaraan bij te dragen. De kwaliteit van het pedagogisch klimaat op school, aandacht voor veerkracht en brede talentontwikkeling zijn belangrijke elementen, niet alleen op school maar ook thuis en in de vrije tijd. Een brede samenhangende aanpak geeft het beste resultaat. Bijdragen aan welbevinden en verminderen van prestatiedruk is niet alleen een taak van het onderwijs, maar een bredere maatschappelijke opdracht."

Lees hier het position paper ‘Sociaal-emotionele vaardigheden structureel verankeren in curriculum; Als basis voor welbevinden, goed leren, gezondheid en gelijke kansen’.