Geef vanaf groep 7 les over menstruatie

Site www.seksuelevorming.nl geeft advies

Meiden worden meestal ongesteld wanneer zij tussen de 12 en 14 jaar oud zijn, maar dit kan ook eerder gebeuren. Sommige meiden worden door de eerste menstruatie overvallen. Het is daarom goed als hier al aandacht voor is in het basisonderwijs. Dat schrijft de site www.seksuelevorming.nl. De site adviseert om vanaf groep 7 les te geven over menstruatie.

Het is volgens de site belangrijk dat de school de juiste voorzieningen treft. Maak het onderwerp bespreekbaar met zowel jongens als meisjes. Zo wordt er openheid en veiligheid rond het thema gecreëerd en hoeft er geen gevoel van schaamte omheen te hangen.

Kies je ervoor om de klas in tweeën te splitsen en met jongens en meiden apart te praten over menstruatie dan kan dat. Breng de groep daarna wel weer samen en laat hen uitwisselen wat er in de aparte groepen besproken is. Jongens moeten net zo goed als meisjes informatie krijgen over menstruatie. Zo weten leerlingen dat ongesteld zijn heel normaal is en niet iets is om je voor te schamen.

De site adviseert om het lespakket Kriebels in je buik, Kriebels in je buik speciaal onderwijs of Lang Leve de Liefde te gebruiken waarin aandacht is voor het onderwerp menstruatie. Welke lessen zijn dit?

Basisonderwijs:

Groep 7 – Meisjes in de puberteit: De leerlingen weten hoe de menstruatiecyclus verloopt en wat je kunt doen als meisje als je ongesteld wordt. De leerlingen kijken een filmpje met uitleg over de menstruatie. Aan de hand van vragen wordt de kennis van de leerlingen getest. Bijvoorbeeld: Wat kunnen meisjes gebruiken als ze ongesteld zijn om het bloed op te vangen? Het gebruik van maandverband en tampons wordt ook besproken.

Groep 8 – Puberteit: De leerlingen weten hoe de menstruatiecyclus verloopt en de leerlingen weten wat zij kunnen doen bij een eerste menstruatie. Er is tijdens deze les een puberquiz waarin de kennis over menstruatie wordt gecheckt en herhaald. Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met tips voor tieners. Bijvoorbeeld wat een meisje moet doen als zij voor het eerst ongesteld wordt. Het advies van de klas wordt besproken.

Tip: Als extra mogelijkheid kunt u 1 van de leerlingen een spreekbeurt laten geven over het onderwerp menstruatie.

Speciaal onderwijs:

12 - 13 jaar – Menstruatie: De leerlingen weten hoe de menstruatiecyclus verloopt en wat je kunt doen als meisje als je ongesteld wordt. Er wordt onder andere een filmpje getoond over menstruatie, er is een quiz waarin de kennis wordt getest en er worden praatplaten gebruikt.

Voortgezet onderwijs:

Tweede klas – Menstructiecyclus: De leerlingen weten hoe de menstruatiecyclus verloopt en hoe dit gerelateerd is aan zwangerschap. Er is ook een filmpje over de menstruatiecyclus.

Voorzieningen op school

• Zorg voor afgesloten prullenbakken op de (meisjes) WC.
  • Plak een briefje op de wc met de tekst: geen maandverband in de wc gooien i.v.m. verstopping.
  • Zorg dat er maandverband en eventueel tampons beschikbaar zijn op school. Zorg dat de meiden weten waar ze dat kunnen pakken mochten ze het nodig hebben.

Om mee te geven

Geef directe informatie aan leerlingen en ouders: