Genomineerde Sportiefste Basisscholen doen battle tijdens finaledag

Margarethaschool uit Arnhem en CBS De Waterhof uit Delft gaan de strijd aan

De Margarethaschool uit Arnhem en CBS De Waterhof uit Delft zijn op 13 december 2023 genomineerd voor de titel Sportiefste Basisschool van Nederland. Op dinsdag 9 april 2024 vindt in Zwolle bij CALO Windesheim de uitreiking voor de ‘Sportiefste basisschool van Nederland’ plaats. De opening van de finaledag bestaat uit een heuse battle tussen de twee scholen.

Oefenen voor battle

Urbans sports zijn ontstaan in de buitenlucht. Maar straten, pleinen en parken zijn al lang niet meer het enige domein van deze sporten! Ook op scholen zien we dit steeds meer terug.

Tijdens de opening op 9 april gaan de genomineerde scholen daarom op een sportieve manier met elkaar battlen, tijdens een informele battle. Dit zullen beide scholen met verschillende urban sports doen onder leiding van youtubers en freerunners Rutger Schipper (@Team Tantum) en Mees van Dam (@MeesvDam).

Rutger en Mees nemen voorafgaand aan de finaledag een school onder hun hoede en nemen een team van toppers van verschillende sportdisciplines mee om deze informele battle voor te bereiden. Op dinsdag 19 maart is het team van Mees van Dam van 9 tot 12 uur bij De Waterhof in Delft. Op donderdag 14 maart is het team van Rutger Schipper van 8.45 tot 11.45 uur bij de Margarethaschool in Arnhem. Er wordt geoefend met freerunnen, breakdance, skateboarden en turnen & acro.

Urgentie

Slechts 62 procent van de kinderen van 4 tot 12 jaar voldoet aan de beweegrichtlijn. Kinderen zijn in ons land kampioen stilzitten; ze zitten gemiddeld 7,2 uur per dag. Kinderen bewegen niet alleen minder, maar ook minder goed. Voor een aantal kwetsbare groepen zijn hun motorische vaardigheden na de corona lockdowns verder achteruitgegaan. De school is dé plek waar alle kinderen komen en daarmee een belangrijke plek om meer beweging te stimuleren.

De scholen die strijden om de titel zijn voorbeeldscholen voor andere scholen op het gebied van het maken van beweegbeleid. Zij hebben een uitmuntend aanbod bewegen en sport en beschikken bovendien over een vakleerkracht 2.0. Zij stimuleren hun leerlingen om een actieve en gezonde leefstijl te ontwikkelen. Uiteraard is het aanbod geborgd in het schoolbeleid. Middels de verkiezing ‘Sportiefste Basisschool van Nederland’ krijgen deze scholen een podium om ook andere scholen te inspireren.

Het is de tiende keer dat de KVLO (Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding), Kenniscentrum Sport en Bewegen en NOC*NSF deze verkiezing organiseren.

Openingsfoto: CBS Het Lichtpunt werd in 2022 uitgeroepen tot Sportiefste Basisschool van Nederland.