Gezonde School en Positieve Gezondheid versterken elkaar

Enkele GGD-regio’s en basisscholen gebruiken Gezonde School in combinatie met het programma Positieve Gezondheid van het Institute for Positive Health (iPH). De Gezonde School-aanpak bevordert een gezonde leefstijl door het bieden van structuur en de Kindtool van Positieve Gezondheid bevordert vooral een prettige sfeer en de relatie docent-leerling. De combinatie van deze twee producten en programma’s wordt als positief ervaren, blijkt uit onze interviews met negen docenten, directeuren en Gezonde School-adviseurs.

Scholen zijn een ideale omgeving om kinderen en jongeren een gezonde leefstijl aan te leren, zodat ze gezond opgroeien en gezond blijven. Scholen kunnen hiervoor gebruik maken van Gezonde School, waarbij ze met de Gezonde School-aanpak planmatig en integraal werken aan diverse leefstijlthema’s zoals Sport en bewegen, Welbevinden en/of Relaties en seksualiteit. Ook kunnen scholen vanuit Positieve Gezondheid kijken naar ‘gezondheid’ in brede zin. In dit programma staan de behoeftes en mogelijkheden van het individu centraal. Hiervoor zijn tools voor jongeren beschikbaar, zoals de Kindtool van Positieve Gezondheid voor de leeftijd 8-16 en de Jongerentool voor 16-25 jaar.

Aanleiding

Enkele GGD-regio’s en basisscholen in Nederland gebruiken de Gezonde School-aanpak al in combinatie met de individuele Kindtool. Gezonde School was benieuwd naar de ervaringen van gebruikers. Om zo inzicht te krijgen hoe het gecombineerd inzetten van Gezonde School en Positieve Gezondheid gaat en wat het oplevert.

Onderzoeksvraag

Het programma Gezonde School en het Institute for Positive Health (iPH) hebben daarom samen een stage geïnitieerd met de onderzoeksvraag: ‘Hoe worden de Gezonde School-aanpak en de Kindtool van iPH samen gebruikt en kunnen ze elkaar versterken?’

Methode

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden zijn in het voorjaar van 2021 interviews gehouden met vijf basisscholen (twee docenten, drie directeuren) en vier Gezonde School-adviseurs. Alle deelnemers werkten met de Gezonde School-aanpak en/of Positieve Gezondheid.

Conclusie: Gezonde School en Positieve Gezondheid versterken elkaar

We zagen dat geïnterviewden vooral positieve ervaringen hadden en dat het werken met Positieve Gezondheid en de Gezonde School elkaar versterkte. Ongeacht of dit op structurele of incidentele basis was. Gezonde School bevordert een gezonde leefstijl door het bieden van structuur, waar Positieve Gezondheid vooral een fijne sfeer en een goede relatie tussen docenten en leerlingen bevordert.

Voor een goed gecombineerd gebruik van beide programma’s zijn verschillende (succes)factoren, zoals de mate van het enthousiasme van en het kunnen leggen van verbindingen door de persoon die op school aan gezondheid werkt. Ook steun vanuit collega’s en het schoolmanagement is onmisbaar. Ten derde zijn structurele aandacht voor gezondheid en ten vierde de aanwezigheid van een visie/inzicht in beleid op school belangrijk. De geïnterviewden noemden ook verschillende organisatorische (succes)factoren zoals een training in het omgaan met Positieve Gezondheid, ondersteuning vanuit de Gezonde School-adviseur van de GGD, uitwisseling van ervaringen en goede instructies voor docenten. Als laatste zou een overzichtelijk aanbod van (Gezonde School- )activiteiten, die een school kan inzetten na het werken met de Kindtool van Positieve Gezondheid, kunnen helpen.

Kanttekening en vervolgstappen

Ondanks de kleine groep geïnterviewden zijn de opgehaalde ervaringen en inzichten consistent en positief. Gezonde School en iPH zijn dan ook met elkaar in gesprek om de samenwerking nog verder te versterken, rekening houdend met ontwikkelingen van de Kindtool en bij Gezonde School. Er wordt gewerkt aan een gezamenlijke ambitie en een gezamenlijke inzet. Zodat uiteindelijk onderwijsprofessionals bekender worden met Positieve Gezondheid en zij zien hoe ze het kunnen combineren met het werk