Groene schoolpleinen in Gelderland via crowdfunding

Provincie Gelderland zet platform op

De provincie Gelderland wil dat zoveel mogelijk kinderen in Gelderland kunnen spelen op een groen schoolplein. Daarom heeft de provincie een platform opgezet, www.groenvoorgelderland.nl, dat scholen kunnen gebruiken voor crowdfundingacties.

Het platform kan zowel gebruikt worden om een nieuw groen schoolplein aan te leggen als voor het verfraaien van een bestaand groen schoolplein. Dit kan in combinatie met een provinciale subsidie, maar ook zonder.

Gemiddeld kost de aanleg van een groen schoolplein 50.000 euro. De provincie subsidieert maximaal 17.500 euro per schoolplein.

Geld inzamelen via het crowdfundingplatform heeft een aantal voordelen voor scholen:

• - Ze hoeven geen geld af te dragen aan fondsenwervingsplatforms
  • - Ze kunnen makkelijker donateurs bereiken
  • - Ze hoeven niet met contant geld te werken
  • - Alle acties van scholen staan bij elkaar zodat scholen eenvoudig inspiratie kunnen opdoen

Inmiddels zijn de eerste drie scholen via het platform een actie gestart. Een van de drie scholen, de Kardinaal Alfrinkschool uit Wageningen, heeft dankzij 10 donaties al 1160 euro opgehaald.

Op de foto: Groen schoolplein van IKC de Bosmark, Dinxperlo.