Hogeschool Leiden start met Minor OnderwijsBuiten

‘De aarde is jouw klaslokaal’

Met als motto ‘De aarde is jouw klaslokaal’ biedt de Hogeschool Leiden in de periode 29 augustus 2022 tot en met 3 februari de Minor OnderwijsBuiten aan. Inschrijven kan nog tot en met 18 april. De minor wordt gegeven door Loes van ’t Hoff, pedagoog bij de pabo van Hogeschool Leiden en onderzoeker in het lectoraat.

In elke klas zijn kinderen die uit het raam naar buiten staren terwijl je aan het lesgeven bent. Wat als je hun blik naar buiten volgt, zicht krijgt op wat er voor hen toe doet, en onderwijs maakt van de vragen die kinderen zichzelf stellen over de aarde? Leren breng je dan tot leven. Leren verbind je dan aan het doel van onderwijs. Je helpt kinderen zich te ontwikkelen tot volwassenen die zich thuis voelen op de aarde en er verantwoordelijkheid voor willen dragen. Wie wil dat niet; kinderen goede ontwikkelingskansen geven en voor de aarde zorgen!

Hoog tijd om de aarde als je klaslokaal te zien en je onderwijs buiten te gaan geven. In de minor OnderwijsBuiten: De aarde is jouw klaslokaal leer je het!

Wat ga je doen?

• Je wordt op avontuur gestuurd, zodat je oog & hart voor de aarde vergroot, je kennis verrijkt, en je vaardig in en vertrouwd met buiten bent.
  • Je loopt stage op een natuurlocatie (met kinderen).
  • Je loopt stage op een school waar onderwijs buiten wordt gegeven.
  • Je realiseert een meesterproef op een school met een verandervraag op het vlak van onderwijs buiten.

Struinend leren is de vorm

Buiten leer je anders dan binnen. Je mag struinen. De leerweg is meer open; ontdekkend, onderzoekend en ervarend. Er is ruimte om het zelf (uit) te vinden. In de minor maken we je vertrouwd met deze vorm van leren.

OLLA – De Outdoor Living & Learning Academy

De minor wordt o.a. gegeven door twee pedagogen (Marieke van Ierschot en Janneke Hagenaar) en twee biologen (Mart Ottenheim en Marian Joven), alle vier OLLA-docenten en onderzoekers van het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind.

Leerdoelen

Kies je voor de minor Onderwijs Buiten: De aarde is jouw klaslokaal dan werk je aan twee kwalificaties:

Buiten bekwaam

• Je bent op je gemak in de natuur. Je weet wat het jou geeft en wat er te vinden is.
  • Je bent competent in aardse vaardigheden, zoals vuur maken, de weg vinden, eetbare planten herkennen, houtbewerken en meer natuur op het plein brengen.
  • Je bent een competente waarnemer.
  • Je beschikt over basiskennis van de natuur, en kunt dit toepassen in het onderwijs dat je geeft.
  • Je beschikt over basiskennis van de wederkerige relaties van mensen met natuur, en kunt dit toepassen in het onderwijs dat je geeft.

Onderwijs Buiten bekwaam

• Je bent op je gemak in het gebruik van de aarde als klaslokaal. Je weet wat het de kinderen geeft, wat je hun wil leren en hoe je dit doet.
  • Je beschikt over basiskennis van het belang van natuur voor de gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van kinderen, en kunt dit toepassen in het onderwijs dat je geeft.
  • Je beschikt over basiskennis van het belang van het contact van kinderen met natuur voor de aarde, en kunt dit toepassen in het onderwijs dat je geeft.
  • Je bent vaardig in het gebruik van de aarde als klaslokaal, je kunt de onderwijswaarden ervan benoemen, en weet dit uit te leggen aan collega’s en ouders.

De minor OnderwijsBuiten: De aarde is jouw klaslokaal staat open voor leraren in opleiding voor het basisonderwijs en leraren in tweedegraads lerarenopleidingen die hun propedeuse hebben gehaald en van minimaal twee studiejaren de onderwijsstages succesvol hebben afgerond.