Iers stadje bant smartphones voor basisschoolleerlingen

Zorgen om mentale gezondheid voornaamste reden

In het Ierse stadje Greystones, vlak onder Dublin, hebben alle acht basisscholen, samen met sportverenigingen en ouders afgesproken dat basisschoolleerlingen geen smartphones mogen hebben: niet op school, niet thuis en niet in hun vrije tijd. De reden voor het experiment is dat de partijen zich zorgen maken over de mentale gezondheid van de basisschoolleerlingen.

Verschillende redenen

De zorg om de mentale gezondheid van de basisschoolleerlingen heeft verschillende redenen:

• Smartphones laten kinderen beelden zien die niet geschikt zijn voor hun leeftijd.
  • Smartphones houden kinderen af van bewegen en buiten spelen.
  • Online pesten is een groeiend probleem.
  • Omdat de mobiele telefoon geldt als een statussymbool, voelen kinderen uit armere gezinnen die zich geen mobiele telefoon kunnen veroorloven, vaak buitengesloten. Door iedereen gelijk te behandelen, neem je die druk weg.

Breder project

Het initiatief met het bannen van de smartphones is onderdeel van het veel bredere project It Takes A Village, gericht op de mentale gezondheid van kinderen.

De acht deelnemende basisscholen kiezen elk maand een thema waarmee ze positief gedrag bevorderen. Kinderen worden aangespoord om te praten over hun angsten en emoties. Ook zijn er voortdurend gesprekken met ouders over het mentale welzijn van hun kinderen. Het initiatief met de mobiele telefoons is het meest in het oog springende onderdeel van het project.

Gemengde reacties

Daar waar basisschoolleerlingen gemengde reacties hebben – ze betreuren de maatregel maar zien ook de risico’s van smartphones – zijn de ouders vooral blij. Omdat iedereen in het zelfde schuitje zit zijn ze af van de vragen van basisschoolleerlingen die om een mobieltje zeuren.

Inmiddels overwegen andere schooldistricten vergelijkbare maatregelen. Ook de Ierse regering toont interesse. Geïnspireerd door het project heeft de minister van Onderwijs in november nieuwe richtlijnen uitgevaardigd voor het gebruik van mobiele telefoons op Ierse basisscholen.

Bron: NOS.