Inschrijven voor Kok in de Klas editie 2023 van start

Kok in de Klas van 27 tot en met 29 maart 2023

Op 10 januari is de inschrijving gestart voor de vierde editie van het jaarlijkse evenement Kok in de Klas, onderdeel van het programma Smaaklessen. Leerlingen van groep 6, 7 en 8 gaan bij dit evenement, dat ditmaal van 27 tot en met 29 maart plaatsvindt, koken onder begeleiding van een kok. In het hele land bezoeken koks scholen om leerlingen meer te leren over smaak, koken én het koksvak.

Wat een kok in een les vertelt en laat zien over gezond, vers en smakelijk eten blijft kinderen bij. Kinderen die deze les hebben gehad leren meer over voeding, durven meer te proeven, vertellen thuis vol enthousiasme over wat ze hebben ontdekt. De hoop is dat ze hierdoor thuis ook meer gaan koken.

Recept

Speciaal voor de vierde editie van Kok in de Klas heeft Sandra Ysbrandy, de ambassadrice van dit jaar, een recept geschreven voor Sushicups.

Het is een gezonde sushi die gemaakt wordt in een muffinvorm. In het gerecht zijn alle smaken verborgen! In de rijst zitten (zoete) mais en mango. In de spread zit een zuurtje. De radijs is bitter, de gerookte zalm en de sojasaus bevatten de smaak umami.

Inschrijving

Inschrijving voor Kok in de Klas 2023 is per duo van kok en school.

• School – Als een groep 6, 7 of 8 wil deelnemen, zullen zij in eigen netwerk een kok moeten zoeken. Is dit, na grondig zoeken, niet gelukt dan kan dit via deze link: School zoekt kok
  • Kok – Een kok die al een klas heeft waar de les gegeven kan worden, kan over gaan tot inschrijving. Als je echter nog een school zoekt, kun je dat doen via deze link: Kok zoekt school

Kok in de Klas editie 2022

Uiteraard kun je ook op een ander moment gaan koken met de leerlingen. Speciaal hiervoor wordt ieder jaar een handige kookvideo gemaakt. De kookvideo van 2022, met TV kok Sandra Ysbrandy, kun je hieronder bekijken:

Smaaklessen

Smaaklessen is hét lespakket over eten voor de basisschool, waarbij de leerkracht vooral vragen stelt. De leerlingen komen op het antwoord door zelf te proeven en te ervaren. Zo leren ze spelenderwijs alles over hun eten. Kok Pierre Wind is geestelijk vader van Smaaklessen.

Inschrijven voor Kok in de Klas kan hier. Voor eventuele vragen kun je altijd mailen met smaaklessen@wur.nl.