Jeugdbegeleiders voor scholenprogramma’s IVN Brabant gezocht

IVN ziet de natuur als het beste leslokaal voor kinderen. Een plek waar ze alle ruimte krijgen om spelenderwijs de wereld te ontdekken, er te leren en te groeien. In Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen biedt IVN daarom diverse natuurbelevingsprogramma’s voor het basisonderwijs. Deze programma's worden begeleid door goed opgeleide vrijwilligers. Om ook de komende jaren zoveel mogelijk kinderen natuuronderwijs in het landschap te kunnen bieden is IVN Brabant op zoek naar nieuwe vrijwilligers.

Over de scholenprogramma’s

Er zijn vijf ‘reguliere’ programma’s van 2 uur, met leuke en leerzame activiteiten voor elk niveau. Van takken sjouwen, hutje bouwen en het gras horen groeien met de kleuters tot onderzoek naar een geschikte leefomgeving voor de das met leerlingen uit groep 7 en 8. Bij deze programma's gaan de leerlingen en hulpouders – na een introductie door de gids – in groepjes aan de slag met opdrachten. Daarbij is de gids het aanspreekpunt en ondersteunt bij de uitvoering.

Daarnaast bieden we met het programma ‘Het Bewaarde Land’ een uitgebreidere natuurervaring. In Het Bewaarde Land worden leerlingen uit groep 4, 5 en 6 van het basisonderwijs in kleine groepjes begeleid door vrijwilligers. Zij maken hun groepje vertrouwd met de natuur. In bomen klimmen, hutten bouwen, kruiden en bessen eten, allerlei planten en dieren leren kennen, sluipspelletjes doen en nog veel meer. Gedurende drie weken brengen zij elke week één volle dag door midden in de natuur.

Opleiding tot vrijwilliger

Je hoeft geen wandelende natuurencyclopedie te zijn. Affiniteit met natuur en het begeleiden van kinderen is voldoende! IVN Brabant zorgt voor een goede opleiding, bestaande uit een opleidingsdag waarbij je kennis maakt met de programma’s, stage lopen met ervaren vrijwilligers en uiteraard de nodige theoretische kennis. Op 14 september start de opleiding tot schoolgids van Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen.

Voor vrijwilligers die aan de slag willen bij Het Bewaarde Land start de opleiding op 31 augustus. Het Bewaarde Land wordt ook aangeboden op andere locaties in Brabant, namelijk in de Kampina te Boxtel, de Nulandse Heide in Rosmalen, het Groot Loo in Hilvarenbeek en het Tilburgse Stadsbos013. Ook op deze locaties zijn nieuwe vrijwilligers van harte welkom.

Meer informatie over: