Kennishub opvoeding en genderdiversiteit

Initiatief van de Alliantie Genderdiversiteit

Jongen, meisje of iets daartussenin, hoe zit het eigenlijk met gendernormen? Welke invloed hebben verwachtingen over jongens en meisjes op hoe we opvoeden? Werk je met jonge kinderen of ben je ouder en wil je hier meer over weten? Of misschien wil je wel uw inzichten delen? Kom dan naar de kennishub van de Alliantie Genderdiversiteit op 28 juni in Utrecht!

Genderdiversiteit en opvoeding

Tijdens de kennishub denken we na over hoe je bij de opvoeding van kinderen in de basisschoolleeftijd ruime definities van gender kunt hanteren. En hoe je omgaat met maatschappelijke normen over hoe een ‘jongetje’ of ‘meisje’ zich hoort te gedragen.
We delen ervaringen en inzichten met ouders en professionals die werken met jonge kinderen. Na deze middag heb je meer inzicht in hoe gendernormen van invloed zijn in de opvoeding en kun je met concrete tips aan de slag om genderstereotypen te doorbreken.

Wat doet de Alliantie Genderdiversiteit?

Deze kennishub is een initiatief van de Alliantie Genderdiversiteit. Ooit waren hoge hakken voor mannen in de mode, was toneelspelen echt een mannentijdverdrijf en was roze de norm voor kleding voor jongetjes. Dit noemen we gendernormen: sociale normen over hoe mannen, vrouwen, jongens, en meisjes zich zouden moeten gedragen. De Alliantie Genderdiversiteit wil gendernormen beïnvloeden en meer ruimte, meer flexibiliteit, en meer diversiteit in gender creëren.

De alliantie is een samenwerking tussen verschillende organisaties. Movisie, Doetank PEER, Emancipator en Rutgers vormen de kerngroep. De Alliantie Genderdiversiteit wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Informatie Kennishub opvoeding en genderdiversiteit

Datum: Vrijdag 28 juni van 13.00 tot 17.00

Locatie: The Colour Kitchen, Oudegracht 214, 3511 NS Utrecht.

Meld je aan door een mail te sturen naar a.mante-adu@rutgers.nl. Vermeld uw naam, organisatie (indien van toepassing) en contactgegevens.

Het complete programma wordt binnenkort bekendgemaakt.