Kinderen die meer weten over groente vinden groente lekkerder

Onderzoek in bovenbouw basisschool

Kinderen die leren hoe groente groeit en wordt klaargemaakt, gaan groente lekkerder vinden. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Marla Hahnraths en hoogleraar Onno van Schayck van Maastricht University. Ze voerden een programma uit van de Kids University in Venlo voor de groepen 5 tot en met 8 van de basisschool. In totaal deden 19 schooklassen in Noord-Limburg mee.

De kinderen kregen les over de groente en welke voedingsstoffen erin zitten. Ook bezochten ze een groenteteler en bereidden ze onder begeleiding van een kok een gerecht. De kinderen mochten bloemkool, wortelen, aardbeien en champignons een score geven tussen vies en lekker. Na afloop bleek dat de deelnemende kinderen groente en fruit lekkerder vonden dan de kinderen uit de controlegroep.

De onderzoekers ontdekten ook dat de toegenomen kennis niet automatisch leidt tot gezonder eetgedrag. Bovendien verdwijnt de pas ontwikkelde smaakvoorkeur wanneer er geen actie wordt ondernomen.

Van Schayck hoopt dat de Gezonde Basisscholen van de Toekomst in de provincie Limburg, inmiddels rond de 30, maar ook andere scholen, het onderzoeksresultaat aangrijpen om het eetpatroon van hun scholieren te verbeteren. De scholen kunnen het echter niet alleen: “De ouders moeten erbij worden betrokken. En die zijn vaak conservatief.”

Lees hier het artikel dat De Limburger over het onderzoek schreef.