Kinderen en mediagebruik

Samsam brengt themanummer Media uit

Juist in deze tijd waarin nepnieuws soms moeilijk te herkennen is en mensen hun vertrouwen in de media lijken te verliezen, is het belangrijk met leerlingen in gesprek te gaan over hun media-gebruik en ze te informeren over het belang van persvrijheid. Daarom komt Samsam op 12 november met een themanummer Media.

Samsam is een Nederlands journalistiek-educatief tijdschrift voor kinderen van acht tot twaalf jaar en een lesmethode voor mondiaal burgerschap. In het themanummer Media, dat op 12 november verschijnt, laten we kinderen overal ter wereld aan het woord over hun media-gebruik. Ze vertellen wat ze van journalisten vinden, of ze wel eens nepnieuws tegenkomen en hoe ze dat herkennen. Verder lees je in het magazine over het belang van radio op het platteland in Kenia. Een meisje uit Egypte vertelt over haar vader die in de gevangenis zat, omdat hij zijn werk als journalist wilde doen. Radiomakers uit Zuid-Sudan vertellen hoe ze vanuit Amsterdam hun achtergebleven landgenoten van informatie voorzien. Ook geeft Samsam een inkijkje over hoe Samsam wordt gemaakt.

Het lesmateriaal

Met de lessen van Samsam leren kinderen kennis en vaardigheden die ook bij andere vakken van pas komen en die ze aan het denken zet over de maatschappij waarin ze leven en hun rol daarin. Ze leren onder andere over:

• De democratische rechtsstaat, culturen en duurzaamheid
  • Omgaan met diversiteit en het herkennen van eigen vooroordelen
  • Verplaatsen in een ander en het zoeken naar verbindingen
  • Verantwoordelijkheid nemen voor de eigen omgeving
  • Luisteren, discussiëren en samenwerken

De les best uit een lesinstructie en verwerkingsopdrachten voor groep 5/6 en groep 7/8. De bouwstenen die worden behandeld bij dit thema zijn Vrijheid & Gelijkheid en Macht & Inspraak.