Kinderen in Australië krijgen mindfulnessles op school

Australische regering stelt extra geld beschikbaar

In Australië krijgen sommige kinderen niet alleen rekenen en taal op school, maar ook mindfulness. Ze gaan dan even op de vloer liggen en luisteren naar rustige muziek. De regering in Australië vindt de lessen een goed idee en geeft daarom de scholen er extra geld voor.

Het Jeugdjournaal maakte onlangs een item over het onderwerp. In het filmpje wordt verteld hoe er in Australië steeds meer scholen komen die elke dag even een les mindfulness geven. Daarbij liggen leerlingen op de grond en luisteren ze naar rustige muziek. Zo ontspannen ze even helemaal.

Ook komt een lerares Kathy aan het woord, die deze les al drie jaar geeft. Zij merkt duidelijk effect. “Eerst waren kinderen heel onrustig na de pauze. Maar als ze mediteren komen ze tot rust en kunnen ze beter leren.” Ook de leerlingen zijn blij met de lessen. Een jongetje vertelt dat hij het nu soms ook thuis doet en een meisje geeft aan dat ze er rustig in haar hoofd door wordt.

Volgens deskundigen helpt mindfulness niet alleen op jonge leeftijd tegen stress maar heb je er ook later nog baat bij. In het filmpje vertelt een deskundige dat veel volwassenen met stress als kind nooit geleerd hebben hoe ze rustig kunnen worden.

Ook in Nederland wordt mindfulness al in het onderwijs toegepast. De Nieuwe Meso, vakblad voor schoolleiders en -bestuurders, schreef er in maart 2016 dit artikel over.

Ter inspiratie zijn ook de volgende filmpjes interessant om te bekijken: