Kinderen van 8 t/m 12 jaar stellen vooral vragen over verliefdheid en verkering

Onderzoek Rutgers en De Kindertelefoon onder de vrijwilligers van De Kindertelefoon

Kinderen van 8 t/m 12 jaar stellen het meest vragen over verliefdheid en verkering. Dat blijkt uit onderzoek van Rutgers en De Kindertelefoon onder de vrijwilligers van De Kindertelefoon. Na ‘verliefdheid en verkering’ volgen de thema’s ‘vrijen/neuken’ en seksuele handelingen als ‘vingeren en pijpen’. Het onderzoek markeert de start van de Week van de Lentekriebels: een projectweek over weerbaarheid, relaties en seksualiteit die van 18 maart tot en met 22 maart plaatsvindt op basisscholen door heel Nederland.

Rutgers en De Kindertelefoon verspreidden een online vragenlijst onder alle vrijwilligers van De Kindertelefoon.

In totaal vulden 49 vrijwilligers de vragenlijst in. Het thema ‘verliefdheid en verkering’ staat met stip op één. Dit thema staat bij maar liefst acht op de tien respondenten (81%) in hun top-3. Op de tweede plek komt het thema ‘vrijen/neuken’, dat door de helft (50%) van de respondenten in de top-3 is geplaatst.

Op een gedeelde derde plek staan ‘andere seksuele handelingen, zoals vingeren en pijpen’, ‘zelfbevrediging’ en ‘(ontwikkeling van) het lichaam’, die elk door ruim een derde van de respondenten (31%) in hun top-3 is geplaatst. Daarna volgen de thema’s ‘zoenen’ (27%), ‘menstruatie’ (25%) en ‘homoseksualiteit’ (13%). Eén op de tien (10%) vrijwilligers plaatst vragen over ‘ongewenste intimiteiten/aanranding/verkrachting’ in hun top-3.

Nieuwsgierig

Van maandag 18 t/m 22 maart 2019 doen veel basisscholen mee aan de Week van de Lentekriebels.

Het thema van deze 14e editie is: Ik wil het graag weten. Heb je me alles al verteld?! Elsbeth Reitzema van Rutgers herkent de uitkomsten van het onderzoek: “Kinderen zijn enorm nieuwsgierig en hebben veel vragen over relaties en seksualiteit. Ze willen van alles weten en de zekerheid hebben dat volwassenen hen ook alles vertellen. Daarom is het ook zo belangrijk dat kinderen er op de basisschool les over krijgen en dat ouders er thuis over praten.”

Merel Luichies van De Kindertelefoon beaamt: "Liefde, relaties en seksualiteit staan bij ons al jaren in de top 3 van meest besproken onderwerpen, naast onderwerpen als pesten, thuis & familie en emotionele problemen."

Week van de Lentekriebels

Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, organiseert de projectweek in samenwerking met de GGD’en. De projectweek is bedoeld als start of een vast moment in het jaar om lessen te geven over weerbaarheid, relaties en seksualiteit. Basisscholen zijn sinds 2012 verplicht om hier aandacht aan te besteden, maar zijn vrij om er zelf invulling aan te geven. Doordat er aandacht is op school, is het gemakkelijker voor ouders/opvoeders om hier thuis over door te praten.

Download hier het gehele onderzoek en de samenvatting: