Koningsspelen 2023: Eén twee, iedereen doet mee!

KoningsspelenPakket is gratis te downloaden

Op vrijdag 21 april 2023 vindt de twaalfde editie van de Koningsspelen plaats. Het evenement werd in 2013 voor het eerst gehouden. Mede dankzij het gratis down te loaden KoningsspelenPakket kunnen blije en sportieve kinderen van over de hele wereld er aan meedoen.

Het KoningsspelenPakket bevat:

1. Draaiboek

2. Planner

3. Spelkaarten met 12 uitgewerkte spellen en 8 sportspelen

4. Scorekaarten

5. Organisatieschema's, inclusief sporttoernooi

6. Certificaat

7. Medaille/Naambadge

8. Placemat A3 in kleur en als kleurplaat

9. Vlaggetjes/Slingers als kleurplaat

10. Aftelkalender

11. Notitielijst

Ook aan leerlingen in een rolstoel is gedacht. Voor hen zijn de ‘Specials’ gemaakt, aangepaste spelkaarten zodat ook zij mee kunnen doen aan de spellen.

Scholen (en andere organisaties) in binnen- en buitenland maken al vanaf de eerste editie van de Koningsspelen gebruik van dit spontane initiatief van de bedenkers van KoningsspelenPakket. “In 2013 kwam de oproep om goede ideeën te delen om van de Koningsspelen een succes te maken. Linda en ik hebben gehoor gegeven aan die oproep en hebben het KoningsspelenPakket geïntroduceerd. Dit bleek een succes. Voor ons reden om dit jaarlijks aan te blijven bieden,” aldus Geke Versprille. Elk jaar worden de materialen aangepast en worden nieuwe spellen toegevoegd aan het pakket.

Van over de hele wereld komen positieve reacties op het pakket. Waar de ene school juist vooral de placemat en het certificaat gebruiken, is de andere school weer enthousiast over de elk jaar wisselende spellen. Sommige scholen gebruiken het pakket om de volledige Koningsspelen sport- en speldag mee te organiseren, andere scholen gebruiken onderdelen van het pakket voor een groep leerlingen die niet deelneemt aan de activiteiten van sportverenigingen of lokaal opgezette sportieve workshops en clinics.

Bij een aantal scholen wordt ervoor gekozen om de bovenbouw leerlingen naar een externe locatie te laten gaan en gebruiken ze het KoningsspelenPakket voor de onderbouw leerlingen.

De reacties op het pakket zijn veelzeggend:

Wat word ik hier weer blij van! Zo compleet en goed inzetbaar. Ik keek er al echt naar uit, evenals de voorgaande jaren. Krijg er gelijk zin in om aan de voorbereidingen van de Koningsspelen te beginnen! Die voor ons, vanwege de Franse schoolvakantie, pas op 3 mei zullen plaatsvinden.

Wij hebben onze eigen activiteiten, maar gebruiken dit pakket als ‘handig voor erbij’. Altijd weer handig al die praktische dingen. Vooral leuk dat er ook ideeën worden aangereikt die we zelf niet bedenken. Het certificaat is een echte topper voor de leerlingen bij ons op school! Leuk dat de materialen om het lokaal te versieren actueel zijn. Kortom: wij hebben alweer zin in de Koningsspelen. Bedankt!

Het doel van de Koningsspelen is het landelijk organiseren van een sportieve dag om kinderen te laten zien hoe belangrijk én leuk het is om te bewegen. De bedenkers van het KoningsspelenPakket steunen de organisatie van de Koningsspelen in hun doelstelling en vinden het van groot belang dat kinderen plezier hebben of krijgen in bewegen en een gezonde leefstijl. Gezonde en vitale kinderen hebben meer energie, slapen beter, leren en spelen graag. Dat is toch iets dat we allemaal willen?

Het KoningsspelenPakket kan gratis aangevraagd worden op www.koningsspelenpakket.nl

Fotocredit: DW Photography.