Koningsspelen organiseren? KoningsspelenPakket downloaden!

Op vrijdag 17 april vinden voor de achtste keer de Koningsspelen plaats. Veel leerkrachten hebben weinig tijd om daarvoor een uitgebreid programma in elkaar te zetten. Voor deze groep en iedereen die inspiratie nodig heeft bij de organisatie van de Koningsspelen is er het gratis KoningsspelenPakket van (voormalig) vakleerkracht/onderwijsadviseur Geke Verspille en internetmarketeer Linda Thuijs.

Geke Verspille licht de totstandkoming van het KoningsspelenPakket toe: “We steunen de organisatie van de Koningsspelen in hun doelstelling – het landelijk organiseren van een sportieve dag om kinderen te laten zien hoe belangrijk èn leuk het is om te bewegen – en vinden het van groot belang dat kinderen plezier hebben of krijgen in bewegen en een gezonde leefstijl. Vandaar dat wij aan de oproep om scholen te helpen bij de invulling van de sportdag in 2013 gehoor hebben gegeven. Linda en ik hebben samen een draaiboek samengesteld, een aantal spellen bedacht, een certificaat, een placemat en andere leuke materialen uitgewerkt en dit aangeboden aan scholen in Nederland en aan de Nederlandse scholen in het buitenland.”

Website

In 2014 is het KoningsspelenPakket uitgebreid met een website: www.koningsspelenpakket.nl. Hierdoor nam het aantal aanvragen enorm toe. Het pakket wordt niet alleen gedownload door scholen, maar ook kinderdagverblijven, BSO’s, ziekenhuizen en zorginstellingen maken graag gebruik van de downloadbare materialen. De aanvragen komen de laatste jaren uit maar liefst 160 verschillende landen.

Elk jaar wordt met veel enthousiasme een nieuw pakket samengesteld. Alle spellen krijgen een koninklijk tintje met namen als ‘De baard van de Koning’ en ‘Doolhof in de paleiskelder’. Linda Thuijs vertelt: “Doordat de gebruikers bonus materiaal ontvangen als ze een reactie op de website achterlaten weten wij hoe ons pakket gewaardeerd wordt. De reacties zijn enthousiast. Zo wordt gemeld: ‘dit scheelt heel veel werk!’ en ‘Superpakket! Heel concreet, fris, duidelijk en direct inzetbaar! Erg blij mee!’.”

Speciale doelgroepen

Bij de samenstelling van het KoningsspelenPakket wordt geprobeerd rekening te houden met de wensen van de verschillende doelgroepen. Het basispakket wordt elk jaar uitgebreid met een aantal extra materialen die tegen een kleine vergoeding te downloaden of aan te schaffen zijn. Hierbij kan gedacht worden aan Knikkerpoortjes, maar ook aan extra spelkaarten en het Wilhelmus in pictoschrift en een heus Koninklijk Kwartet. Nieuw is de samenwerking met externe partijen waardoor het aanbod nog verder verbreed wordt.

De spellen worden zo gekozen dat er voor elke groep een passend aanbod is. In 2016 heeft Leraar24 opnames gemaakt bij een Mytylschool. Hier gebruiken ze het KoningsspelenPakket ook, maar zetten ze de spelkaarten specials in. Deze spelkaarten zijn aangepast zodat ook kinderen die gebruik maken van een rolstoel mee kunnen doen. Het zien van het enthousiasme waarmee deze groep kinderen aan de Koningsspelen heeft deelgenomen is een goede stimulans om ook dit jaar weer een fantastisch specials pakket samen te stellen.

Inhoud KoningsspelenPakket

• Draaiboek KoningsspelenPakket 2020
  • Planner
  • Spelkaarten & sportkaarten met uitgewerkte spellen