Leerlingen Montessorischool Venray slaan brug met de gemeente

Gezonde School interviewt directeur Petra Janssen

Bij het werken aan een gezonde leefstijl is het belangrijk dat leerlingen zich echt betrokken voelen. Toen de gemeente voorstelde om met jonge Leefstijlambassadeurs te werken, was de Montessorischool uit Venray meteen enthousiast. Wat blijkt? De gemeente heeft zelfs geld voor plannen van de leerlingen zelf.

Op verschillende fronten laat de Montessorischool in Venray leerlingen meedenken. De leerlingenraad is hiervan een goed voorbeeld. Sinds kort heeft de school een aantal Leefstijlambassadeurs. Directeur Petra Janssen reageert op vijf stellingen.

Stelling 1: Leerlingparticipatie is alleen geschikt voor Montessorionderwijs

“Nee hoor, eigenaarschap kun je natuurlijk op elke school toepassen. Als je leerlingen zelf laat meedenken, voelen ze zich meer verantwoordelijk. Dat past heel goed in de werkwijze van een montessorischool, waarbij kinderen binnen de kaders van de leerkracht zelf kiezen wat ze doen. Bij ons zit het al in het dna, dus nieuwe initiatieven pakken we makkelijk op. Dat je kinderen ook enthousiast kunt krijgen voor het werken aan een gezonde leefstijl, bewijzen onze Leefstijlambassadeurs. Een initiatief van de gemeente Venray, dat leeft op onze school. Het sluit goed aan bij onze wens om een Gezonde School te zijn. We willen verder werken aan de themacertificaten Welbevinden en Voeding.”

Stelling 2: Ideeën van kinderen zijn niet realistisch

“Dat valt mee! Onze Leefstijlambassadeurs komen vooral uit de middenbouw. Een paar keer per jaar hebben de Leefstijlambassadeurs een afspraak met mij om hun plannen te bespreken. Daar gaan ze vervolgens zelf actief mee aan de slag. Natuurlijk hebben ze sturing en begeleiding nodig. Maar het is bijvoorbeeld heel leuk om te zien dat ze zelf een filmpje maken. Of dat ze een brief sturen aan de gemeente om een smoothiefiets aan te vragen. Soms denk je dat hun plannen niet realistisch zijn, zoals de wens voor een voedselbos. Anders dan de moestuintjes die we al hebben, moeten daar flinke fruit- en notenbomen in komen staan. In eerste instantie dacht ik ook dat het een brug te ver zou zijn. Maar na een telefoontje van de gemeente gaan we dat toch realiseren. Volwassenen denken vaak in beperkingen. Kinderen zien vooral de mogelijkheden. Dat is inspirerend.”

Stelling 3: Kinderen hebben weinig oog voor gezonde voeding

“Ze hebben er juist steeds meer oog voor. Onze drie gekozen Leefstijlambassadeurs hebben tijdens de studiedag een beweegchallenge geplaatst, zodat iedereen thuis ook kon bewegen die dag. Er was een prijs aan de challenge verbonden. Die mochten ze zelf kopen. Van het budget dat ze meekregen kochten ze een fruitmand. We zien zo dat steeds meer kinderen gezonde voeding belangrijk en interessant vinden. Dat idee voor het voedselbos is ook van de kinderen zelf gekomen.”

Stelling 4: Ouders remmen meedenkende kinderen af

“Tot nu toe vormen ouders geen beperkende factor. Je kunt haast ook niet anders dan enthousiast worden van de ideeën van kinderen. En we betrekken ouders bij onze projecten. Ze weten dat we soms iets extra’s van hen vragen, omdat kinderen niet alles zelfstandig kunnen. Ouders kiezen bewust voor Montessorionderwijs, ze staan daar dus volledig achter.”

Stelling 5: Leefstijlambassadeurs moeten de Gezonde School-coördinator helpen

“Niet per se. Onze Leefstijlambassadeurs zetten zich breder in dan voor een thema. De Gezonde School-aanpak werkt vaak met een thema. Naast voeding en bewegen, denken de leerlingen ook meteen aan het milieu, bijvoorbeeld aan afval scheiden. Ze kunnen de Gezonde School-coördinator natuurlijk heel goed helpen, maar misschien werkt het andersom nog beter. Laat kinderen de Gezonde School-coördinator onderwerpen influisteren die belangrijk zijn om op te pakken.”

Tips van Petra Janssen

• · Begin met een klein gezondheidsproject en bekijk waar kinderen enthousiast van worden.
  • · Luister naar kinderen, ze zitten vol goede ideeën.
  • · Denk niet te vlug: dat is te hoog gegrepen. Vaak is er meer mogelijk.