Nationaal Schoolontbijt start in Het Koninklijk Concertgebouw

Ruim een half miljoen kinderen ontbijten gezond op 2.750 basisscholen en in 250 stadhuizen

Groep 8 van de Amsterdamse basisschool De Rivieren heeft maandagochtend met een ontbijt in de Grote Zaal van het Koninklijk Concertgebouw de aftrap gegeven van het Nationaal Schoolontbijt: de week waarin ruim een half miljoen kinderen gezond ontbijten op 2.750 basisscholen en in 250 stadhuizen. De 17e editie van het Nationaal Schoolontbijt heeft als thema ‘Neem de tijd voor je ontbijt!’.

Willeke Alberti, vriend van Het Vergeten kind, dit jaar het goede doel van het Nationaal Schoolontbijt, verwelkomde groep 8 van de Amsterdamse basisschool De Rivieren met haar bekende lied De Glimlach Van Een Kind. Radio 4-presentatrice Maartje Stokkers liet de scholieren vervolgens kennismaken met zeven orkestleden en hun instrumenten. De 11-jarige Elena klom daarna op de bok om samen met dirigent Paavo Järvi het wereldberoemde orkest het startsein voor het ontbijt te laten geven. Onder zijn leiding speelde Het Concertgebouworkest daarna snelle en langzame stukken uit de Vierde symfonie van Brahms. Zo sloeg muziek de maat voor het verschil in rustig en gehaast ontbijten.

Dirigent Paavo Järvi laat de 11-jarige Elena het Koninklijk Concertgebouworkest het startsein geven voor het Nationaal Schoolontbijt.

Opvallend ontbijtgedrag

Bij deze officiële opening maakte het Nationaal Schoolontbijt ook de resultaten bekend van de Ontbijtmonitor: een jaarlijks onderzoek naar ontbijtgedrag van basisschoolleerlingen. Daaruit blijkt dat inmiddels 95% van kinderen van 4 tot en met 12 jaar bijna dagelijks ontbijt. In 2008 was dat nog 80%. Minder positief is het percentage dat gezond ontbijt. Slechts 3% ontbijt volgens het gezonde optimum: de Schijf van Vijf. Bij gezinnen met kinderen staat vooral weinig groente (12%) en fruit (26%) op de ontbijttafel. De gemiddelde ontbijttijd is 19 minuten, maar naarmate kinderen ouder worden, nemen ze minder tijd voor hun ontbijt (van 21 minuten in onderbouw naar 17 minuten in bovenbouw). Slechts 60% van de gezinnen geeft aan in een ontspannen sfeer te ontbijten. Van de ondervraagde kinderen ontbijt 43% achter een scherm: tv, computer, tablet of smartphone.

Uitgebreid ontbijtpakket

Aan het landelijke educatieve ontbijtevenement doen meer dan half miljoen kinderen op 2.750 basisscholen mee. En in 250 gemeenten brengen schoolklassen hun burgemeester een ontbijt in het stadhuis. Het gezonde ontbijtpakket is volledig samengesteld volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Kinderen kunnen kiezen uit volkorenbrood, -bolletjes en -krentenbollen, volkorencrackers, glutenvrij brood, halvarine, 30+ kaas, appelstroop, 100% pindakaas, tuinkers, yoghurt, muesli, melk, thee, komkommers en appels. In het pakket vinden kinderen ook feestelijke placemats, kleurrijke klassenposters en voor thuis een Fabeltjeskrantkalender met allerlei handige ontbijttips. Het Nationaal Schoolontbijt heeft de steun van onder meer Jongeren Op Gezond Gewicht, de Maag Lever Darm Stichting, de Nederlandse Coeliakie Vereniging en Gezonde School.

Lesmateriaal en Binnenhofontbijt

Naast het gezonde ontbijtpakket ontvangen alle scholen ook nieuw en vernieuwd lesmateriaal voor alle groepen. Er zijn animatiefilmpjes die in klas de tongen losmaken en de online Ontbijtmeter helpt kinderen te ontdekken hoe gezond hun ontbijt is en hoe ze het kunnen verbeteren. En er is een nieuwe les over de Vijf Vuistregels van het ontbijt. Buiten de opening en de ontbijtjes op scholen en in stadhuizen staat op dinsdag 5 november het Binnenhofontbijt op het programma. Dan schuiven Haagse schoolkinderen in ProDemos aan tafel met leden van de Eerste en Tweede Kamer en staatssecretaris Paul Blokhuis. Ze spelen dan een Quiz over de resultaten van het ontbijtonderzoek. Op vrijdag 8 november sluiten schoolkinderen de 17e editie af tijdens een ontbijt met burgemeester Ron König in het stadhuis van Deventer. Daarbij overhandigt hij de cheque aan Het Vergeten Kind namens alle burgemeesters die met een donatie aan dit goede doel symbolisch voor hun ontbijtje betalen.

Op de openingsfoto: Opening Nationaal Schoolontbijt 2019 met het Koninklijk Concertgebouworkest in Het Concertgebouw Amsterdam.