Negende editie Kraanwaterdag 27 september

Op 27 september organiseren de Nederlandse drinkwaterbedrijven gezamenlijk Nationale Kraanwaterdag. Dit evenement vindt voor de negende maal plaats. De Nederlandse drinkwaterbedrijven nodigen alle basisscholen en BSO’s uit om op deze dag aandacht te besteden aan kraanwater als gezonde en sportieve dorstlesser. Aan de hand van een korte aantrekkelijke les ontdekken kinderen van groep 1 t/m 8 waarom kraanwater zo gezond is als je sport en beweegt. Scholen en BSO’s die zich inschrijven ontvangen gratis educatieve materialen.

Drinkwaterbedrijven bieden gezamenlijk programma

Voldoende water drinken draagt bij aan een gezonde levensstijl. Nergens ter wereld is de kwaliteit van het drinkwater zo hoog als in Nederland. Om kinderen hiervan bewust te maken en ze te vertellen waarom kraanwater drinken een gezonde en duurzame keuze is, organiseren de tien Nederlandse drinkwaterbedrijven (Brabant Water, Dunea, Evides Waterbedrijf, Oasen, PWN, Vitens, Waterbedrijf Groningen, Waternet, WMD en WML) gezamenlijk Nationale Kraanwaterdag.

Voor basisscholen en buitenschoolse opvang

Alle basisscholen en bso’s kunnen meedoen met Nationale Kraanwaterdag en gebruik maken van de gratis educatieve materialen. Het materiaal wordt aangeboden op drie niveaus: groep 1-3, groep 4-6 en groep 7-8. Dit jaar is het centrale thema: Water uit de kraan, goed gedaan!

Materialen Nationale Kraanwaterdag

Met de educatieve materialen van Nationale Kraanwaterdag ontdekken de kinderen van alles over kraanwater als gezonde en duurzame dorstlesser Aan de hand van korte aantrekkelijke activiteiten ontdekken kinderen van groep 1 t/m 8 waarom kraanwater een gezonde en duurzame keuze is. Een les duurt 1 à 1,5 uur, afhankelijk van de gekozen onderdelen.

Scholen en bso’s die zich inschrijven kunnen gebruik maken van gratis materialen, waaronder een Kraanwaterdagposter, een handleiding, animatievideo, digitale quiz, proefjes, leuke knutselvlogs en voor leerlingen een leerzaam doeblad.

Aanmelden Nationale Kraanwaterdag

Vul het formulier in om je groep(en) op te geven voor Nationale Kraanwaterdag op woensdag 27 september 2023. Wil je je opgeven voor meerdere groepen? Geef dan per niveau het aantal groepen op.

Als je je opgeeft, ontvang je de link naar de digitale materialen. De poster kun je zelf printen vanuit de digitale omgeving.