Nieuw lespakket combineert gamen en esports met gezonde leefstijl

Gamen in de Maatschappij is de naam van een nieuw lespakket dat de basis van gamen en esports combineert met het aanleren van een gezonde leefstijl. Nu gamen niet meer is weg te denken uit de samenleving is het tijd om kinderen een goede balans te leren houden tussen gamen en de andere bezigheden. Het lespakket zet in op verantwoord en gezond gamen en werken aan de 21e century skills. Gamen in de Maatschappij is er voor het basisonderwijs (groep 6,7,8 en de BSO). Daarnaast is het een leuke oplossing voor de verlengde schooldag, sport- en spel dagen, themadagen of -weken.

Gamen als hobby

Gamen is als hobby, sport of opleidingsinstrument niet meer weg te denken uit de maatschappij.
Kijken we naar het basisonderwijs, dan blijkt uit een studie uit 2019 dat 89% van de kinderen gamet. Daarvan gamet 38% dagelijks. Jongens gamen meer dan meisjes. Na het basisonderwijs neemt het gamen af. Van de 16-jarigen gamet nog maar 19% dagelijks. (Bron: gameninfo.nu van het Trimbos Instituut)

Voordelen

Hoewel veel ouders moeite hebben met het gamegedrag van hun kind, heeft onderzoek uitgewezen dat gamen veel oplevert. Naast dat het een manier is om te ontspannen en plezier te beleven, biedt het voordelen op cognitief, motivationeel, emotioneel en sociaal gebied. Gamen is dus zo slecht nog niet, mits het op een verantwoorde manier gebeurt. En dat is precies wat ze bij House of Esports met Gamen in de Maatschappij willen bereiken.

Koppeling met gezonde leefstijl

Het uitgangspunt is dat kinderen een intrinsieke motivatie hebben om beter te worden in een game. Die instelling wordt gebruikt om ze op speelse wijze kennis en vaardigheden op leefstijlgebied bij te brengen. Zo koppelt het lespakket de voordelen op cognitief, motivationeel, emotioneel en sociaal gebied aan kennis en vaardigheden op leefstijl gebied. Wie goed slaapt, gezond eet en genoeg beweegt, zal op alle gebieden beter scoren dan iemand die het tegenovergestelde doet. Door kinderen hier al vroeg bewust van te maken, leren ze een goede balans te houden tussen gamen en de andere bezigheden. Ze leren wat een gezonde leefstijl voor effect heeft op hun dagelijks functioneren en op hun gamevaardigheden.

Het lespakket

Het lespakket bestaat uit 18 lessen gamen en gezonde leefstijl van 1-1,5 uur. Ieder les wordt begeleid aan de hand van een PowerPoint en een handleiding voor de leerkracht. Voor de leerlingen zijn er werkboekjes.

Om de gamevaardigheden te kunnen oefenen zijn er PlayStations of Nintendo Switches nodig.

Het hele hard-/softwarepakket inclusief beeldschermen, controllers, kabels en de spelen Mario Kart en Boevenjacht is te huur bij House of Esports.

De lessen zijn in principe goed zelf te geven als je handig bent met gamen en de hardware. Ben je dat niet, dan kunnen de lessen desgewenst ook gegeven worden door medewerkers van House of Esport. Er is ook een train-de-trainer beschikbaar.

Lesopbouw

Ieder les start met de GameGym-warming-up. Even lekker bewegen. Daarna volgt een blok instructie & theorie aan de hand van de Power Point. Kinderen werken hier met hun werkboekje.

Daarna is het tijd voor gamen en coaching. De kinderen leren ook elkaar te coachen. De les sluit af met een reflectie op de les. Er is eventueel een gezonde eet- of drinkpauze in te plannen.

Nieuwsgierig? Click dan hier voor meer informatie. Er wordt dan z.s.m. contact met je opgenomen.