Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

NJi erkent HoorToren als goed onderbouwde interventie

Het interactief lespakket over gehoor voor hele basisschool

De HoorToren, een interactief lespakket over het gehoor voor de hele basisschool ontwikkeld door VeiligheidNL, is door het Nederlands Jeugdinstituut erkend als goed onderbouwde interventie.

Via een digitale route leren kinderen bij de HoorToren alles over het gehoor, geluid en het voorkomen van gehoorschade. Het lesmateriaal bestaat uit vertelposters, opdrachtkaarten, spelletjes, geluiden, een quiz, een filmpje en werkbladen.

Doel

De HoorToren heeft als hoofddoel om het risico op gehoorschade door hard geluid terug te dringen bij kinderen en jongeren. Na het volgen van het lespakket HoorToren zijn kinderen in staat om bewust en veilig om te gaan met hard geluid.

Doelgroep

De interventie HoorToren heeft als primaire doelgroep: schoolgaande kinderen uit groep 1 tot 8 (leeftijd 4 t/m 12 jaar). Het lespakket kan in de klas worden ingezet tijdens een project rondom gezondheid, muziek of zintuigen.

Aanpak

De HoorToren is een lespakket voor groep 1 tot 8 van de basisschool. Het lespakket is verdeeld in lesmateriaal voor vier niveaus: groep 1 en 2, groep 3 en 4, groep 5 en 6, en groep 7 en 8.

Tijdsinvestering

Het pakket kan schoolbreed ingezet worden tijdens een projectweek. Om alle werkbladen, opdrachtkaarten en lessuggesties uitgebreid aan bod te laten komen, ligt de minimale tijdsbesteding tussen 8 uur (groep 1 tot 4) en 14 uur (groep 5 tot 8). Daarbij wordt geadviseerd om het project gedurende meerdere momenten binnen één of twee weken uit te voeren.

Toelichting oordeel Erkenningscommissie NJi

Hoortoren is een zeer helder leesbare en praktisch goed uitvoerbare interventie. De interventie is uitsluitend online te vinden, met een gebruiksvriendelijke en toegankelijke webpagina. De materialen zien er verzorgd en aantrekkelijk uit. Er zijn geen kosten aan verbonden aan deze interventie. Verbeterpunten zijn het beschrijven van de minimaal uit te voeren lessen en de vervolgacties na een negatieve uitslag van de gehoortest die kinderen in de bovenbouw doen.