Help mee met het onderzoek naar een gezonde schoollunch

Vul je de vragenlijst in?

Het stimuleren van gezond eetgedrag bij kinderen is belangrijk. In het project ‘De Gezonde Schoollunch’ wordt onderzocht wat erbij komt kijken als kinderen hun lunch niet van huis meenemen, maar een gezonde lunch op school krijgen aangeboden. Wageningen University & Research doet hier onderzoek naar samen met de Vrije Universiteit van Amsterdam en een aantal partners.

Onderzoek

In het schooljaar 2018-2019 hebben de onderzoekers op drie lagere scholen gedurende een half jaar een gezonde en verzorgde schoollunch aangeboden, waarbij de kinderen zelf hun boterhammen smeerden op school en er elke week extra’s werden aangeboden, zoals soep, vis of een gekookt ei. De kinderen bleken door deze schoollunch meer groente en meer volkorenbrood te eten, en dronken minder suikerhoudende dranken, in vergelijking met een meegenomen lunch van thuis. Goed nieuws dus!

Voordat er nieuwe stappen gezet kunnen worden, is het belangrijk dat de onderzoekers weten hoe het personeel op basisscholen aankijkt tegen een gezonde schoollunch die op school wordt aangeboden.

Vraag

De onderzoekers nodigen het personeel op basisscholen uit om een online vragenlijst over de schoollunch in te vullen. Het doel van deze vragenlijst is te onderzoeken hoe het personeel aankijkt tegen het aanbieden van een schoollunch op school. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 15 minuten en de resultaten worden anoniem (zonder naam) verwerkt.

U kunt de vragenlijst invullen via deze link: https://wur.az1.qualtrics.com/jfe/form/SV_bkCGuZHl8N0OGXz