‘Ontdek’ het gratis downloadbare KoningssspelenPakket!

Op vrijdag 26 april zijn de Koningsspelen, een sportieve dag voor veel basisschoolleerlingen. Thema dit jaar is ‘Ontdek’. Veel leerkrachten hebben weinig tijd om daarvoor een uitgebreid programma in elkaar te zetten. Er zijn dan ook steeds meer scholen die ervoor kiezen om samen te werken met lokale sportverenigingen. Soms alleen voor de bovenbouw, zodat er voor de onderbouw alsnog een programma moet worden samengesteld. Ouders of andere vrijwilligers nemen deze organisatie steeds vaker over. Voor deze groep en iedereen die inspiratie nodig heeft bij de organisatie van de Koningsspelen is er het gratis KoningsspelenPakket van voormalig vakleerkracht bewegingsonderwijs Geke Versprille.

Geke Versprille licht de totstandkoming van het KoningsspelenPakket toe: “De organisatie van de Koningsspelen heeft tot doel om landelijk een sportieve dag te organiseren om kinderen te laten zien hoe belangrijk èn leuk het is om te bewegen. Net als ik vinden ze het van groot belang dat kinderen plezier hebben of krijgen in bewegen en een gezonde leefstijl. Vandaar dat ik in 2013 samen met Linda Thuijs aan de oproep om scholen te helpen bij de invulling van de sportdag gehoor heb gegeven. Linda en ik hebben samen een draaiboek samengesteld, een aantal spellen bedacht, een certificaat, een placemat en andere leuke materialen uitgewerkt en dit aangeboden aan scholen in Nederland en aan de Nederlandse scholen in het buitenland.”

Website
In 2014 is het KoningsspelenPakket uitgebreid met een website: www.koningsspelenpakket.nl. "We hebben toen ook het aantal downloads uitgebreid en we zijn op een gegeven moment gestart met het ontwikkelen van extra materialen en andere themapakketten." Het koninklijke pakket wordt niet alleen gedownload door scholen, maar ook kinderdagverblijven, BSO’s, ziekenhuizen en zorginstellingen maken graag gebruik van de downloadbare materialen. De aanvragen komen de laatste jaren uit maar liefst 160 verschillende landen.

De basis van het KoningsspelenPakket is elk jaar hetzelfde, zegt Versprille: "We zorgen er alleen voor dat er elk jaar nieuwe spellen in het pakket zitten en dat de vormgeving van de materialen aangepast wordt. Van over de hele wereld komen positieve reacties op het pakket. Waar de ene school juist vooral de placemat en het certificaat gebruiken, is de andere school weer enthousiast over de elk jaar wisselende spellen. Sommige scholen gebruiken het pakket om de volledige Koningsspelen sport- en speldag mee te organiseren, andere scholen gebruiken onderdelen van het pakket voor een groep leerlingen die niet deelneemt aan de activiteiten van sportverenigingen of lokaal opgezette sportieve workshops en clinics."

Speciale doelgroepen
Bij de samenstelling van het KoningsspelenPakket wordt geprobeerd rekening te houden met de wensen van de verschillende doelgroepen. Het basispakket wordt elk jaar uitgebreid met een aantal extra materialen die tegen een kleine vergoeding te downloaden of aan te schaffen zijn. Hierbij kan gedacht worden aan kronen, een spelbord bij een specifiek spel, maar ook aan extra spelkaarten en het Wilhelmus in pictoschrift en een heus Koninklijk Kwartet.

De spellen worden zo gekozen dat er voor elke groep een passend aanbod is. In 2016 heeft Leraar24 opnames gemaakt bij een Mytylschool. Hier gebruiken ze het KoningsspelenPakket ook, maar zetten ze de spelkaarten specials in. Deze spelkaarten zijn aangepast zodat ook kinderen die gebruik maken van een rolstoel mee kunnen doen. Het zien van het enthousiasme waarmee deze groep kinderen aan de Koningsspelen heeft deelgenomen is een goede stimulans om elk jaar weer een passend specials-pakket samen te stellen.

Extra materialen

Word je ‘Vriend van KoningsspelenPakket’ dan word je extra in de watten gelegd. ‘Vrienden’ worden als VIP behandeld en ontvangen niet alleen het gratis KoningsspelenPakket, maar ook een upgrade met extra downloads, nog eens acht extra spellen, het Olympische Spelen pakket als in dat jaar de Spelen plaatsvinden en een leuke korting in de webshop.

Inhoud KoningsspelenPakket:

• Draaiboek
  • Planner
  • Spelkaarten met 12 uitgewerkte spellen en 8 sportspelen
  • Scorekaarten
  • Organisatieschema's, inclusief sporttoernooi
  • Certificaat
  • Medaille/ Naambadge
  • Placemat A3 in kleur en als kleurplaat
  • Vlaggetjes/ Slingers in kleur en als kleurplaat
  • Aftelkalender
  • Notitielijst

Download hier het gratis KoningsspelenPakket.

Het KoningsspelenPakket is het jaar rond aan te vragen en in de maanden maart en april te downloaden.