PO-Raad en gezonde leefstijl

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die voldoende bewegen en gezond eten en drinken zich beter voelen. Ook weten we hoe belangrijk een gezonde leefstijl is voor de ontwikkeling en schoolprestaties van een kind. Voldoende redenen dus om hier op school aandacht aan te besteden. De PO-Raad zet een aantal zaken op een rij.

Scholen kunnen kinderen stimuleren om meer te bewegen en gezond(er) te eten. Maar dat lukt ze niet alleen. Scholen hebben de hulp van ouders, maar ook sporttrainers, (buurtsport)coaches en andere maatschappelijke organisaties nodig. Samen vormen zij het voorbeeld voor de jeugd.

Gezonde schoolpleinen

Een gezond schoolplein geeft kinderen en jongeren ruimte om te bewegen en spelen in een uitdagende, groene en rookvrije omgeving. Het schoolplein is één van de meest geliefde speelplekken voor kinderen en kan daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan het stimuleren van kinderen om meer te bewegen. Kenmerk van een gezond schoolplein is ook dat kinderen en jongeren er buiten schooltijd terecht kunnen.

Bewegingsonderwijs

Om kinderen in beweging te krijgen geven scholen bewegingsonderwijs. Veel leerlingen krijgen (zoals afgesproken in het Bestuursakkoord) twee uur gym per week, sommigen zelfs drie. Helaas hebben scholen niet altijd voldoende gymzalen beschikbaar om bewegingsonderwijs te geven. Daarom stimuleren zij bewegen ook op andere manieren, bijvoorbeeld in de pauzes op het schoolplein.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad wil scholen ondersteunen bij het bevorderen van een gezonde leefstijl. De PO-Raad, VO-raad en MBO Raad trekken daarom samen op in het programma Gezonde school, dat scholen helpt op structurele wijze aan gezondheid te werken.

Daarnaast participeerde de PO-Raad in de Onderwijsagenda Sport, Bewegen en een Gezonde leefstijl. Dit heeft geresulteerd in een doorlopende leerlijn gezonde leefstijl, met bijbehorende leermiddelen en een leerlingvolgsysteemadvies.

Om haar ambities kracht bij te zetten, heeft de PO-Raad zich daarnaast verbonden aan diverse convenanten en andere afspraken. Ze is betrokken bij:

Meer weten?

Wil je meer informatie over één van de onderwerpen sport, bewegen en een gezonde leefstijl? Neem contact op met beleidsadviseur Anneke Risselada.