Poetsbus erkend als Gezonde School-activiteit

Bij thema Voeding en PO

Bij het thema Voeding (PO) van Gezonde School staat ook een goede mondgezondheid centraal. Als school kun je hier verschillende Gezonde School-activiteiten voor inzetten. Sinds kort is ook de Poetsbus officieel erkend als Gezonde School-activiteit.

De Poetsbus is een Amerikaanse schoolbus omgebouwd tot mobiele mondhygiënistenpraktijk. Het Poetsbus-project zet zich in voor een gezonder kindergebit in Noord-Holland en richt zich op ouders en kinderen uit groep 1 t/m 8. Het project bestaat uit klassikale lessen en indivuele poetsbusbezoeken om bewustwording over het eigen gebit te creëren. Geen vervanging voor de tandarts, maar toevoeging aan preventie. Lees meer over de Poetsbus.

Achtergrond

De Poetsbus is een instelling voor jeugdtandverzorging opgericht vanuit het initiatief van Judith Bout. Na haar studie in 1983 heeft zij de mondhygiënistenpraktijk Alkmaar opgezet. Zij was destijds de vierde van Nederland die een vrijgevestigde mondhygiënistenpraktijk begon. In 2014 werd Judith verkozen tot mondhygiënist van het jaar. In 2011 heeft de Poetsbus een Amerikaanse schoolbus laten ombouwen tot mobiele mondhygiënistenpraktijk.