Politici zien blije kinderen op groen en gezond schoolplein Rotterdam

Geen woorden maar daden. Als het aan meester Robert van de Oranjeschool in Rotterdam ligt, spelen alle kinderen in Nederland straks op net zo’n mooi groen schoolplein als de leerlingen van zijn school. Hij zette zijn schouders eronder en toonde eind september samen met leerlingen Miral en Husseyin uit groep 8 vol trots hun groene schoolplein aan de aanwezige politici.

Een plein, waar de kinderen kunnen rennen, klimmen en ook nog eens in de moestuin aan de slag kunnen. In Rotterdam wordt er inmiddels door wethouder Vincent Karremans (VVD), ook aanwezig, volop werk gemaakt van de vergroening van schoolpleinen. Op veel andere plekken in het land hebben de schoolpleinen echter nog flink wat aandacht nodig. Reden voor IVN om politici van PvdA, BBB en Volt, die op de uitnodiging in gingen, met hun eigen ogen te laten zien wat zo’n natuurrijk plein voor de leerlingen betekent.

Zestig procent van de schoolpleinen in Nederland is nog altijd vrijwel volledig betegeld, zo blijkt uit een peiling van IVN. Wat dit voor de kinderen betekent, weten Miral en Husseyin als geen ander. Jarenlang brachten zij de pauzes ook door in zo’n ‘stenen woestijn’.

Minder ruzie

“Toen we nog een betegeld plein hadden, waren er met voetbal telkens opstootjes en maakten kinderen ruzie. Dat is nu helemaal niet meer zo,” weet Husseyin nog goed. Miral kan ook nog herinneren dat er vaak veel plassen op het plein stonden als het had geregend. “Daar gleed je dan in uit.”

Buitenles

De kinderen zijn razend enthousiast over hun nieuwe schoolplein, waar niet alleen kan worden gespeeld en gemoestuinierd, maar dat ook over een soort podium beschikt, waarop buitenles kan worden gegeven. “We laten iedereen heel graag zien hoe mooi het bij ons is geworden,” vertelt meester Robert. “Dit gun je ieder kind.”

Robert Kwist Oranjeschool Rotterdam

Meester Robert Kwist op het groene schoolplein van de Oranjeschool in Rotterdam.

Betere prestaties

Daar waren de aanwezigen het wel mee eens. Helemaal toen ze ook nog eens begrepen dat uit allerlei onderzoek blijkt dat gezonde, groene schoolpleinen zorgen voor gelukkigere kinderen, die meer bewegen, zich beter kunnen concentreren in de les en uiteindelijk ook beter presteren.
De vraag is echter waarom de vergroening van schoolpleinen in Nederland zo langzaam gaat. Iets waar IVN dolgraag verandering in brengt. Daarom is IVN ook een petitie gestart. IVN wil namelijk dat alle basisscholen in Nederland in 2030 een gezond, groen schoolplein hebben.

Best geventileerde lokaal is buiten

Vincent van der Veen, impact manager Kind & Natuur bij IVN, bepleitte dat het nodig er in de wettelijke regels rondom onderhuisvesting ook regels moeten worden opgenomen over hoe het schoolplein eruit moet zien. “Over het schoolgebouw zelf staat van alles in wet- en regelgeving, bijvoorbeeld als het gaat over CO2-waarden. Heel belangrijk natuurlijk, maar het best geventileerde lokaal is het buitenlokaal. Die buitenruimte moet veel meer op het vizier komen.”

Deze boodschap zal IVN in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen nog veelvuldig voor het voetlicht brengen. Want het wordt in heel het land hoog tijd voor de Rotterdamse aanpak: Geen woorden, maar daden.