Recordaantal deelnemende scholen aan derde editie Nationale Week Zonder Vlees

9-15 maart 2020

Maar liefst 375 scholen nemen deze week deel aan de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Dat is bijna drie keer zo veel als in 2019 toen 132 scholen zich hadden aangemeld. Van de scholen zijn ongeveer 150 middelbare scholen en 225 basisscholen.

De Nationale Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam, oprichter van De Hippe Vegetariër. De landelijke campagne wordt breed gedragen door diverse partners uit de voedselindustrie. Samen vinden zij dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Daarom willen ze een flexitarisch eetpatroon promoten, waarbij vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische gerechten.

In Nederland spelen scholen op verschillende manieren deze week in op de Nationale Week Zonder Vlees. Zo is de catering op VSO school De Bodde uit Tilburg deze week vegetarisch en worden er vegetarische kooklessen gegeven.

Omdat de Stichting Nationale Week Zonder Vlees denkt dat goede voorlichting over duurzame en bewuste voeding begint bij de jongste generatie hebben zij een interactief lespakket ontwikkeld waarin leerlingen worden uitgedaagd om de impact van vlees op de gezondheid, het dierenwelzijn en het klimaat te onderzoeken en hier een eigen mening over te vormen. Er zijn lespakketten voor het basisonderwijs (groep 6, 7 en 8) en het voortgezet onderwijs (VWO 1-2, HAVO 1-2-3, VMBO 3-4). Deze pakketten zijn hier te downloaden.