Recordaantal deelnemers Koningsspelen

Koning Willem-Alexander heeft vrijdagochtend 21 april op Sportcentrum De Scheg in Deventer de officiële opening verricht van de Koningsspelen. Samen met 850 kinderen van vijf basisscholen nam de Koning deel aan het Koningsontbijt. Daarna gaf hij met 10 kinderen – in het kader van 10 jaar koningschap - de aftrap voor het sportieve gedeelte en bezocht hij een aantal sportactiviteiten.

Een recordaantal van 1,3 miljoen kinderen heeft deze editie meegedaan met de Koningsspelen. In Nederland doet 93% van alle scholen in het primaire onderwijs mee. Ook op de Nederlandse scholen in het buitenland en het Caribisch deel van ons Koninkrijk doen veel kinderen mee met het Oranjefeest dat in het teken staat van met plezier ontbijten en bewegen.

Richard Krajicek, initiatiefnemer van de Koningsspelen: “Elke editie was mooi, maar deze vind ik extra bijzonder. In de eerste plaats, omdat meer dan 90 procent van alle basisscholen meedoet aan de Koningsspelen. Daarnaast is het mooi dat we tijdens deze tweedaagse editie – in lijn met het thema ‘Iedereen doet mee’ - vrijwel alle kinderen bereiken. In een tijd waarin sporten en bewegen noodzakelijker is dan ooit, is dat geweldig. En dat we ook nog een miljoen kinderen een ontbijt kunnen aanbieden en kinderen met elkaar laten verbinden, maakt me trots.”

De Koningsspelen vonden dit jaar eenmalig plaats op twee dagen. Kinderen van scholen die vanwege het Suikerfeest een aangepast programma hebben, hadden daardoor donderdag ook de gelegenheid om samen te ontbijten en te sporten.

Foto: Gillian van Twist