Respectvol gedrag begint bij ‘Wat vind ik fijn?’

Het afgelopen jaar is het veel gegaan over grenzen en het overschrijden daarvan. Voor de Week van de Lentekriebels (20-24 maart) heeft Rutgers dit mooi vertaald naar de basis: ‘Wat vind ik fijn?’.

De basis van een sociaal veilig schoolklimaat

‘Wat vind ik fijn?’, het thema dit jaar van de Week van de Lentekriebels (20-24 maart) is het fundament van seksuele integriteit: “bewust, respectvol en verantwoordelijk omgaan met de eigen seksualiteit en gender en die van anderen”.

Als een kind leert voelen in welke situaties het zich prettig voelt en in welke situaties niet, heeft het de grens te pakken tussen fijn en niet-fijn. Een volgende ontwikkelstap is dat het kind zich leert realiseren dat ook andere mensen dingen fijn en niet-fijn vinden: empathie. Dit is de basis van een respectvolle houding. De basis om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. De basis voor een sociaal veilig schoolklimaat.

Even stilstaan: hoe gaat het?

De aanloop naar de Week van de Lentekriebels kan een mooi moment in het jaar zijn om even extra stil te staan bij de vraag hoe het gaat met het werken aan deze thematiek – als leraar, als team, als school.

Want werken aan ‘seksueel integer gedrag’ doe je in feite iedere schooldag, bewust of onbewust. De woorden die je gebruikt, de voorbeelden die je geeft, het prijzen of afkeuren van bepaald gedrag, de filmpjes die je in de les laat zien, je commentaar bij het nieuws, je reactie op een incident. Als je erop gaat letten, zul je merken hoeveel je ‘stuurt’, ook op onderwerpen die gaan over verliefdheid of fysiek contact, verwachtingspatronen voor meiden en jongens, wat ‘normaal’ is in relaties en zo voort.

Tell me more!

Wil je hier over doorlezen of je hierin professionaliseren? Zoek je tips om toe te passen in de klas? Of wil je meer weten over de relatie tussen seksuele vorming & sociale veiligheid? De links hieronder helpen je verder.

Inclusief aan de slag

Zorg dat je de ouders vooraf informeert. Zo voorkom je dat ze zich overvallen voelen door wat er op school besproken is. Idealiter is het niet alleen informeren maar een wederzijds gesprek. Daarin kan gezocht worden naar gezamenlijke wensen & belangrijke waarden als het gaat om seksuele opvoeding. Zo kunnen eventuele verschillende perspectieven een plek krijgen in het onderwijs.

Halverwege de Week van de Lentekriebels begint de Ramadan. Ervaar jij of je leerlingen of ouders het als niet-passend om die dagen te praten over seksualiteit? Overweeg dan bijvoorbeeld om de week een beetje te verschuiven of te verplaatsen.