Tiende editie MediaMasters tijdens Week van de Mediawijsheid

Landelijke wedstrijd van 5 tot en met 13 november 2020

Dit schooljaar vindt de tiende editie van MediaMasters plaats. MediaMasters is een unieke serious game over de kansen en gevaren van digitale media, speciaal voor leerlingen uit groep 7 en 8 van het primair onderwijs. De klassen strijden van 5 tot en met 13 november om de felbegeerde titel: ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. Op maandag 16 november wordt om 13.00 uur de meest mediawijze klas van 2020 bekendgemaakt.

Sinds de eerste editie in 2009 is MediaMasters door meer dan 800.000 negen- tot twaalf-jarigen gespeeld. In deze tiende editie ontdekken de leerlingen spelenderwijs hoe mediawijs om te gaan met thema’s als WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit, online pesten en nepnieuws en meer.

In MediaMasters worden leerlingen in 5 speldagen meegenomen in een spannend verhaal. De jonge uitvinder Layla wordt uitgenodigd voor het programma Jonge Uitvinders: The Battle. Ze besluit mee te doen, maar haar uitvinding is nog niet af en het lijkt erop dat haar tegenstander het spel niet eerlijk speelt. De eerlingen kunnen Layla helpen door het beantwoorden van vragen en het uitvoeren van opdrachten waarmee zij bits verdienen. Lukt het Layla en de leerlingen om de uitvinding toch op tijd af te krijgen?

Naast de wedstrijd en de kans op mooie prijzen krijgt iedere klas een MediaRapport. Het MediaRapport laat zien welke resultaten een klas behaald heeft voor verschillende thema’s binnen het domein digitale geletterdheid. Per thema kun je zien wat de sterke en minder sterke kanten zijn. Op deze manier weten leraren direct welke onderwerpen extra aandacht nodig hebben.

Inschrijven kan nog steeds. Click daarvoor hier. Inmiddels doen er al meer dan 100.000 leerlingen mee.

Bekijk de promo van MediaMasters