Toolkit ‘Verantwoord naar school’

Van Rijksoverheid voor gemeenten, verkeersregio's en scholen

Op 11 mei zijn het basisonderwijs en speciaal onderwijs weer van start gegaan. De Rijksoverheid heeft een toolkit ontwikkeld voor gemeenten, verkeersregio's en scholen. Zij kunnen hiermee het op gang komende verkeer wijzen op de geldende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De toolkit bevat verschillende formaten posters, spuitsjablonen en social media posts en is vrij te gebruiken.

Gebruik toolkit ‘Verantwoord naar school’

In de toolkit vind je verschillende communicatiemiddelen. Deze middelen kunnen worden gebruikt om het op gang komende verkeer door de heropening van de scholen te wijzen op de geldende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

De toolkit bevat:

• Uitingen in verschillende posterformaten die gedrukt en geplaatst kunnen worden
  • Sjabloon en sticker om de uitingen zelf te kunnen plaatsen op middelen
  • Social cards om de uitingen online te verspreiden

De folder toont een aantal voorbeelden voor de inzet van deze middelen. Het staat je natuurlijk vrij om af te wijken van deze voorbeelden en de middelen in te zetten op een manier die past bij de eigen situatie en behoefte. Daarnaast start de Rijksoverheid ook een campagne die mensen helpt zich ook in het verkeer aan de coronamaatregelen te houden. Dit valt onder de vlag van de landelijke campagne ‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’. Hiervoor worden onder andere radio, abri’s en online video’s ingezet.

Video

De Rijksoverheid heeft ook een video gemaakt, ‘Alleen samen – Verantwoord naar school’. De video is hier te downloaden.

Spuitsjablonen

De toolkit bevat ook twee spuitsjablonen. Een met de tekst ‘Houd 1,5 meter afstand, ook onderweg.’ en een met de tekst ‘Geef elkaar de ruimte, ook onderweg.’

Posters

Er zijn ook vijf posters gemaakt. Deze zijn via de site in verschillende formaten – van A0 tot A4 – te downloaden.

Er is keuze uit de volgende teksten:

• ‘Geef elkaar de ruimte, ook onderweg.’
  • ‘Houd 1,5 meter afstand, ook onderweg.’
  • ‘Kinderen weer naar school? Houd 1,5 meter afstand, ook onderweg.’
  • ‘Kinderen weer naar school? We gaan het liefst lopend of op de fiets.’
  • ‘Stoplicht? Geef elkaar de ruimte.’