Tweedaagse kennissessie Gezonde Basisschool van de Toekomst

Anders kijken naar voeding, bewegen en het bioritme van kinderen

Is het mogelijk een schoolprogramma op te zetten dat enerzijds aantrekkelijk is voor kinderen en anderzijds veel invloed kan hebben in de maatschappij? Een tweedaagse kennissessie bij de Gezonde Basisschool van de Toekomst, 6 en 7 november in Landgraaf, laat zien dat het mogelijk is.

Bij de Gezonde Basisschool van de Toekomst draait het om anders kijken naar voeding, bewegen en het bioritme van kinderen. In de Oostelijke Mijnstreek werken de Universiteit Maastricht, onderwijsstichting MOVARE en GGD Zuid-Limburg gezamenlijk aan de Gezonde Basisschool van de Toekomst. Inmiddels zijn vier interventiescholen en vier controlescholen daarmee ruim drie jaar bezig. In een uitgebreid onderzoek is er niet alleen aandacht voor bewegen en voeding, maar ook voor de biologische klok. De verwachting is dat de interventies uiteindelijk leiden tot een verandering in gezondheidsgerelateerd gedrag.

In het plan worden voeding, bewegen en de biologische klok als uitgangspunt genomen om een schoolprogramma op te zetten dat enerzijds aantrekkelijk is voor kinderen en anderzijds veel invloed kan hebben in de maatschappij. De tussentijdse evaluatie van dit onderzoek laat zien dat de aandacht voor voeding en bewegen op school zijn vruchten afwerpt.

De betrokken scholen maken op het gebied van beweging en voeding keuzes die verstrekkende gevolgen hebben voor ouders en schoolteams. Het hele dagritme is omgegooid en op iedere school zijn pedagogisch medewerkers actief. Er is een langere middagpauze en de schooldag eindigt later. In de middagpauze organiseren pedagogisch medewerkers een uitgebreid beweeg- en cultuurprogramma. Op twee scholen nemen de leerlingen bovendien geen lunchtrommeltjes meer mee, maar krijgen ze iedere dag een gratis gezonde lunch.

Details van het onderzoek en de aansprekende resultaten hoor je op woensdagmiddag 6 november tijdens de kennissessie van de directe betrokkenen. Daarnaast bezoek je donderdag 7 november één van de betrokken scholen, waar je een rondleiding krijgt, de lunch mee kunt maken en ook onderdeel bent van de bewegingsactiviteit. Je ziet en ervaart hoe een schooldag op deze school verloopt!

Doelgroep

Bedoeld voor bestuurders, directeuren en docenten vanuit primair onderwijs, beleidsmedewerkers van gemeenten en vertegenwoordigers van intermediaire organisaties op het gebied van onderwijs & gezondheid. Natuurlijk staat de sessie ook open voor vakgenoten uit het VO die op zoek zijn naar inspiratie!

Achtergrondinformatie

Om je goed voor te bereiden, vind je hier de nodige achtergrondinformatie:

Klik hier voor informatie en om in te schrijven.