Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Veilig Verkeer Nederland lanceert Schoolplein-Challenge voor basisscholen

Campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ van start

Op 22 augustus, de dag dat de basisscholen in Regio Midden hun deuren openden, is Veilig Verkeer Nederland (VVN) begonnen met de campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’. Nieuw dit jaar is de Schoolplein-Challenge van VVN. De challenge roept alle groepen van alle basisscholen op om op een zo origineel mogelijke manier de slogan ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ op het schoolplein aan te brengen of te uiten en daar een voorbeeld van in te zenden.

VVN lanceert de Schoolplein-Challenge om ervoor te zorgen dat verkeersdeelnemers meer gevoel krijgen bij het belang van verkeersveiligheid en in het bijzonder die van scholieren. Een deskundige jury beoordeelt welke drie groepen de meest originele inzending hebben gedaan, deze winnen een prijzenpakket. De allerbeste klas wint een workshop 3-D tekenen van street-artist Rianne te Kaat. En leert echte 3-D tekeningen maken. Inschrijven voor de Schoolplein-Challenge kan hier.

VVN-voorzitter Martijn Dadema gaf op 22 augustus samen met verkeersminister Mark Harbers en de Rotterdamse wethouder mobiliteit Vincent Karremans op OBS Prins Alexander in Rotterdam het startsein voor de campagne en de challenge. De campagne is vanwege de nazomerse ongevalspiek onder fietsende scholieren nog steeds hard nodig. “Het verkeer moeten we nog veiliger maken. Ik steun dan ook de ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ campagne van Veilig Verkeer Nederland en de Schoolplein-Challenge die ervoor moeten zorgen dat iedereen na de zomervakantie weer alert is om op een veilige manier aan het verkeer deel te nemen. Dus auto’s moeten niet te hard rijden en zowel automobilisten als fietsende kinderen moeten mobielvrij rijden”, aldus verkeersminister Mark Harbers.

Ouders en automobilisten aan zet

Veilig Verkeer Nederland roept ouders op om de route vaak te oefenen met hun kinderen. Hoe meer verkeerservaring de jonge scholieren op doen, hoe veiliger zij door het verkeer gaan. Zo draagt verkeersopvoeding bij aan de zelfstandigheid van kinderen in het verkeer.

Automobilisten kunnen fietsende scholieren helpen door schoolzones en -omgevingen te mijden. Als dat echt niet kan dan vraagt Veilig Verkeer Nederland de bestuurders om met gepaste snelheid te rijden. Tot slot roept Veilig Verkeer Nederland scholieren en hun ouders op om de fiets te controleren op gebreken, zodat kinderen met een veilige fiets naar school gaan.

Jonge fietsers de dupe

De ongevallen piek onder scholieren na de zomer is nog steeds zichtbaar, maar voornamelijk onder 11/12 jarigen. Onder deze groep scholieren die fietsend naar school gaan vallen in de weken na de zomervakantie bijna twee keer zoveel slachtoffers als in andere maanden. In 2021 werden er 6.700 8-14 jarigen naar aanleiding van een fietsongeval behandeld op een afdeling Spoedeisende Hulp. In bijna twee derde van de gevallen had het slachtoffer ernstig letsel (61%). Bijna één vierde (23%) van de fietsongevallen vond plaats in de maanden augustus en september samen (1.500).

Te hard rijden is een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van alle dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is snelheidsreductie door gemotoriseerd verkeer daarom één van de effectiefste maatregelen om de veiligheid van scholieren in het verkeer te vergroten. Het campagnebeeld bestaat daarom uit een snelheidsmeter waar scholieren aan hangen. De boodschap: Onze scholen zijn weer begonnen. Pas je snelheid aan.

Gevoel bij verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid is volgens VVN niet het eerste onderwerp waar iedereen aan denkt zodra zij de deur uitstappen. Terwijl dit wel goed zou zijn voor ieders veiligheid in het verkeer. Zeker nu scholen weer opengaan.

Gebruik smartphone in verkeer niet meer de standaard

Naast snelheidsreductie kan Nederland in het verkeer ook nog winst behalen door vaker ongestoord en mobielvrij te rijden (MONO). Volgens VVN is het gebruik van een smartphone in het verkeer niet langer de standaard in ons land, maar komt het nog wel te veel voor. Van alle automobilisten gebruikt een kwart (27%) de smartphone nog in de auto. Van hen geeft 17% aan tijdens het rijden berichtjes/appjes te lezen en typt 10% zelfs letterlijk berichtjes terug. Zo'n 5% houdt de aandacht minder bij het verkeer door tijdens het rijden met de telefoon aan het oor te bellen. De sociale omgeving van mensen keurt deze risicovolle handelingen volgens VVN steeds vaker af.