VeiligheidNL wil jaarlijkse controles gehoorschade op po en vo

“Het is zinnig om in de bovenbouw van de basisschool of onderbouw van de middelbare school structureel het gehoor van kinderen te controleren met een jaarlijkse test.” Dat zegt programmamanager Saskia Kloet van VeiligheidNL op 30 augustus in een artikel in het AD.

Uit onderzoek van het Erasmus MC blijkt dat 14 procent van de kinderen tussen 9 en 11 jaar gehoorschade heeft. “Dat zijn serieuze aantallen die een aanpak vergen”, aldus Kloet. Volgens de GGD komen er ons land jaarlijks duizenden jongeren bij met ernstige gehoorklachten. “Dat moet echt stoppen”, zegt klinisch audioloog Dyon Scheijen tegen het AD. “Deze generatie gaat als 40-plussers heel veel problemen krijgen met spraak verstaan. Met alle gevolgen van dien.”

Oordoppen effectief

Uit onderzoeken blijkt dat ongeveer de helft van het publiek op de festivals Lowlands en Pinkpop gehoorbescherming draagt. En dat is jammer, want uit Nederlands onderzoek uit 2015 uitgevoerd tijdens een openlucht festival in Amsterdam kwam naar voren dat het gebruik van universele filter-oordoppen effectief is om gehoorschade door blootstelling aan harde geluiden te voorkomen. Bij proefpersonen zonder oordoppen was het risico op tijdelijk gehoorverlies ruim vijf keer zo groot als bij proefpersonen die wel oordoppen droegen.