Verkeerseducatie met Minecraft

VVN lanceert wereldprimeur bij 90-jarig bestaan

Op 15 maart a.s. lanceert Veilig Verkeer Nederland (VVN) in het jaar van haar 90-jarig bestaan ‘VVN Minecraft Verkeerseducatie’. Dit gebeurt samen met verkeersminister Mark Harbers en onderwijsminister Dennis Wiersma. In het hele land spelen honderden basisscholen en meer dan 10.000 leerlingen live mee.

In deze game kunnen basisschoolleerlingen uit groep 5 en 6 dat wat ze geleerd hebben in de verkeersles oefenen in een virtuele wereld. Volgens VVN zijn er voor scholen vier redenen waarom VVN Minecraft Verkeerseducatie op school een goed idee is:

1. VVN Minecraft Verkeerseducatie is speciaal ontworpen voor in de klas. Het is dus echt méér dan alleen een game. Het is bedoeld om spelenderwijs, in een virtuele wereld te oefenen met wat ze geleerd hebben in de verkeersles.
  2. Je hebt met VVN Minecraft Verkeerseducatie heel eenvoudig een verrassende aanvulling op je reguliere verkeersles. Je downloadt het gratis, het is klaar voor gebruik en de kinderen kunnen er zelf mee aan de slag.
  3. Kinderen zijn snel vertrouwd met games en veel kinderen spelen Minecraft al. Dit helpt om je leerlingen enthousiast te krijgen voor de verkeersles.
  4. VVN Minecraft Verkeerseducatie doet ook een beroep op de 21e-eeuwse vakoverstijgende vaardigheden van kinderen. Zoals probleemoplossend vermogen, ICT-basisvaardigheden, zelfregulering, kritisch denken en communiceren.

VVN Minecraft Verkeerseducatie is een primeur voor Nederland, waarin Veilig Verkeer Nederland de krachten heeft gebundeld met Minecraft Education en IT Randsteden. “Met VVN Minecraft Verkeerseducatie willen we kinderen de theorie laten toepassen in een voor hen bekend, motiverend spel. Ze oefenen niet alleen verkeerssituaties, maar ook de 21-eeuwse vakoverstijgende vaardigheden. Twee vliegen in één klap,” aldus VVN-directeur Evert-Jan Hulshof.

De verhaallijn van VVN Minecraft Verkeerseducatie

Wat een chaos! Overal in de stad gaat het mis. Het lijkt wel alsof niemand weet wat de verkeersregels zijn! Jij gaat helpen om de stad veiliger te maken. Je krijgt na elke 4 werkboeken nieuwe opdrachten om de inwoners te helpen om veilig door de stad te kunnen reizen. Je start dit avontuur midden in het hoofdkantoor van Veilig Verkeer Nederland. Hier vind je van alles over veiligheid in het verkeer en hier kan je materialen vinden die jij nodig hebt om de stad veiliger te maken.

VVN Minecraft Verkeerseducatie is vanaf 15 maart te downloaden via de website van VVN.